Jak rozliczać VAT od transgranicznych rabatów pośrednich

Zgodnie z dominującym podejściem, podmiot, który otrzymał premię pieniężną od niebezpośredniego kontrahenta, ma obowiązek pomniejszenia podatku naliczonego. Szansę na zmianę praktyki w tym zakresie daje niedawne orzecznictwo TSUE oraz NSA.

Publikacja: 26.06.2022 10:38

Jak rozliczać VAT od transgranicznych rabatów pośrednich

Foto: Adobe Stock

Rozliczanie na gruncie VAT rabatów okresowych oraz premii pieniężnych związanych z przekroczeniem danego poziomu obrotów (dalej określanych jako rabaty, bonusy lub premie) nie budzi większych wątpliwości w przypadkach, gdy tego typu bonus realizowany jest na rzecz nabywcy towarów lub usług, który jest bezpośrednim kontrahentem wypłacającego (tzw. rabat bezpośredni). Wypłacający jest wówczas uprawniony do odpowiedniego pomniejszenia podstawy opodatkowania VAT oraz podatku należnego z tytułu zrealizowanych przez siebie dostaw. Z ekonomicznego punktu widzenia dochodzi bowiem do obniżenia ceny sprzedanych towarów. Otrzymujący rabat jest w związku z tym zobowiązany do pomniejszenia podatku naliczonego związanego z dokonanymi zakupami (bo efektywnie zapłacił za nie mniej). Obowiązek korekty dotyczy zarówno premii krajowych (wypłacanych przez polskie podmioty), jak i transgranicznych (wypłacanych przez podmioty zagraniczne). Sam bonus powinien natomiast zostać zasadniczo udokumentowany fakturą korygującą.

Pozostało 89% artykułu

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: TSUE kolejny raz o elektromobilności
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
W podróż służbową motocyklem? To możliwe
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zagraniczna firma i prace montażowe. Kiedy powstaje zakład podatkowy w Polsce?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Faktura za agroturystykę tylko na żądanie klienta
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak obliczyć podatek wyrównawczy do zapłaty
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni