Od 23 lipca 2021 r. gminy mogą współpracować na podstawie umowy ze społecznymi agencjami najmu (dalej: SAN). Regulacje dotyczące tej kwestii pojawiły się w ustawie z 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1243).
SAN prowadzi działalność, która polega na dzierżawie lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowaniu tych lokali lub tych budynków osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Pełni zatem funkcję pośrednika. Do SAN może zgłosić się zarówno gmina, właściciel nieruchomości przeznaczonej na wynajem, jak i potencjalny najemca. Celem działania SAN jest pomoc gminie w realizacji ich zadania własnego polegającego na zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Przy czym, to gmina określa kryteria uprawniające do najmu mieszkania od SAN. Zamysłem ustawodawcy, przy wprowadzaniu przepisów o SAN, było objęcie pomocą osób, które nie mogą sobie pozwolić na samodzielny najem lub zakup mieszkania.