Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy można łączyć spółki metodą nabycia

Fuzja, przejęcie czy łączenie się spółek na gruncie prawa bilansowego stanowi połączenie jednego podmiotu z drugim. Ustawa o rachunkowości dopuszcza dwie metody łączenia spółek handlowych: metodę nabycia oraz łączenia udziałów.

Publikacja: 25.10.2023 05:00

Kiedy można łączyć spółki metodą nabycia

Foto: Adobe Stock

Metoda łączenia udziałów może być stosowana jedynie w sytuacji, gdy nie nastąpiła utrata kontroli nad spółką przez jej dotychczasowych udziałowców (spółki zależne w sposób bezpośredni lub pośredni). Stąd też metoda nabycia ma bardziej uniwersalny charakter, gdyż może być wykorzystywana zasadniczo przy każdym połączeniu.

Połączenie spółek handlowych może przybrać formę przejścia majątku spółki przejmowanej do spółki przejmującej lub formę zawiązania nowej spółki. Rozliczenie połączenia następuje na dzień połączenia tj. dzień, w którym następuje wpisanie połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Odsetki tylko za pół roku kontroli
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Działalność dozwolona fundacji rodzinnej, czyli jaka
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Podatki lokalne w centralnej bazie
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Najem krótkoterminowy – koniec preferencji dla fundacji rodzinnej
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Reorganizacja w firmie – na co zwrócić uwagę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama