W poprzednich latach pojawiały się liczne wątpliwości w zakresie sposobu realizacji tego obowiązku, co w praktyce przekładało się na różny zakres informacji przekazywanych przez poszczególne podmioty. Mając jednak na uwadze doświadczenia z lat ubiegłych, a także obserwując podejście do tego zadania przez inne podmioty na rynku, w tym roku podatnicy wypełniający ten obowiązek będą mogli oprzeć się na wypracowanej na rynku praktyce.

Kogo to dotyczy

Obowiązek publikacji informacji z realizowanej strategii podatkowej dotyczy:

- podatkowych grup kapitałowych bez względu na osiągane przez nie przychody,

- dużych podatników, tzn. podatników, których przychody w roku 2022 przekroczyły 50 mln euro (ok. 234,5 mln zł)..

Dane podatników zobowiązanych do publikacji informacji z realizacji strategii podatkowej publikowane są przez Ministerstwo Finansów na jego stronie internetowej.

Z obowiązków w zakresie informacji z realizacji strategii podatkowej zwolnione są jednak podmioty będące stroną umowy o współdziałanie z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej (obecnie jest to ledwie 11 podmiotów w Polsce) oraz uczelnie w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Czytaj więcej

Polacy nie znają się na podatkach. Większość myśli, że nie płaci VAT i akcyzy

Termin

Termin na sporządzanie i podanie do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej upływa z końcem dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, którego taka informacja dotyczy. Tym samym dla podatników, u których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, obowiązek publikacji takiej informacji i poinformowania o tym organu podatkowego powinien być wykonany do 2 stycznia 2024 r.

Zakres informacji

Zakres informacji, które należy ujawnić w sprawozdaniu z realizowanej strategii podatkowej, obejmuje w szczególności informacje o:

- stosowanych procesach i procedurach podatkowych; podatnicy powinni wskazać, jakie konkretnie procesy lub procedury mające na celu zapewnienie właściwej realizacji obowiązków podatkowych zostały u nich wdrożone;

Przykład

Podatnicy, którzy formalnie uregulowali kwestię identyfikacji schematów podatkowych w organizacji (MDR), wprowadzili procedurę w zakresie rozliczania podatku u źródła (WHT) lub procedurę należytej staranności VAT przy weryfikacji nowych kontrahentów, powinni zamieścić stosowną informację w przygotowywanym dokumencie.

- dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej;

- realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych w Polsce; należy wskazać, w zakresie jakich podatków dany podmiot realizuje obwiązki podatkowe, a także jakie są to obowiązki;

Przykład

Przedsiębiorca realizował obowiązki podatnika w zakresie VAT, CIT i PCC, a także występował w roli płatnika w zakresie tzw. podatku u źródła.

- przekazanych Szefowi KAS raportów o schematach podatkowych (MDR);

- transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5 proc. sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego;

- planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych, którą mogą wpływać na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów z nim powiązanych;

- złożonych wnioskach o wydanie ogólnych interpretacji podatkowych;

- złożonych wnioskach o wydanie indywidualnych interpretacji przepisów podatkowych;

- złożonych wnioskach o wydanie wiążących informacji stawkowych;

- złożonych wnioskach o wydanie wiążących informacji akcyzowych;

- dokonywanych rozliczeniach podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

Co istotne, podatkowe grupy kapitałowe zamieszczają wszystkie wskazane wyżej informacje zarówno w odniesieniu do podatkowej grupy kapitałowej, jak i każdej ze spółek wchodzących w jej skład.

Z obowiązku publikacji wyłączone zostały informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. Sprawozdanie o realizowanej strategii podatkowej nie musi zatem zawierać wrażliwych informacji dotyczących przeprowadzanych transakcji czy zawieranych umów handlowych i ich warunków, a także procesów w firmie, których ujawnienie może być wykorzystane przez konkurencję.

Miejsce publikacji

Informacja o realizowanej strategii podatkowej powinna zostać umieszczona w języku polskim na stronie internetowej podmiotu, którego ona dotyczy. Tylko jeżeli taki podmiot nie ma własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej może umieścić na stronie internetowej podmiotu powiązanego.

Należy przy tym pamiętać, że podatnicy zobowiązani są do publikacji i utrzymywania na swoich stronach internetowych informacji o realizowanych strategiach podatkowych za poszczególne lata. Niedopuszczalne jest zatem aktualizowanie i nadpisywanie informacji publikowanych w latach poprzednich.

Oprócz umieszczenia informacji o realizacji strategii podatkowej w Internecie, podatnicy muszą również za pomocą środków komunikacji elektronicznej poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego o publikacji oraz adresie strony internetowej, na której taka informacja została opublikowana. Podatnicy, dla których właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, mogą to zrobić za pomocą przeznaczonego do tego adresu e-mail.

Sankcje

Niewypełnienie obowiązków w zakresie informacji o realizowanej strategii podatkowej podlega karze pieniężnej w wysokości do 250 tys. zł. Co istotne, z przepisów wynika, że sankcja ta dotyczy wyłącznie niewykonania obowiązku w zakresie poinformowania organu podatkowego o miejscu umieszczenia informacji z realizowanej strategii podatkowej. Ewentualne błędy lub braki w samej informacji umieszczonej w Internecie nie powinny więc skutkować nałożeniem tej kary na podatnika.

Planowane zmiany

Podatnicy zobowiązani do publikowania sprawozdań z realizowanej strategii podatkowej najczęściej wypełniają ten obowiązek tylko w takim zakresie, w jakim wprost wymaga tego od nich ustawodawca wskazujący jedynie na przykładowe elementy takich dokumentów. Tym samym dotychczas publikowane informacje najczęściej były zwięzłe i zawierały niewielką ilość informacji, których organy podatkowe wcześniej by nie posiadały.

Ministerstwo Finansów planuje jednak doprecyzować i rozszerzyć przepisy w zakresie transparentności i strategii podatkowych, co zapewne skutkować będzie zwiększeniem obowiązków w tym zakresie, w tym szerszym i bardziej zunifikowanym zakresem danych podlegających udostępnieniu w ramach publikacji informacji o realizowanych strategiach podatkowych. Planowany zmiany powinny jednak wejść w życie nie wcześniej niż w 2025 r.

Autor jest doradcą podatkowym i starszym menedżerem w MDDP Michalik Dłuska i Partnerzy

Podstawa prawna:

- art. 27c ust. 1-11 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.)