Taka konkluzja wynika z pozytywnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 września 2017 r. (0111-KDIB1-3.4010.211.2017.2.BM).
Z wnioskiem o jej wydanie zwróciła się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca producentem szyb samochodowych oraz czynnym podatnikiem VAT i podatnikiem CIT w Polsce. Spółka zawierała umowy o współpracę z zagranicznymi podmiotami, które potencjalnie mogą być jego kluczowymi partnerami biznesowymi. W przedstawionym stanie faktycznym podkreślono, że z uwagi na dużą konkurencję, którą charakteryzuje się branża motoryzacyjna, spółka podjęła decyzję o wypłacaniu wybranym kontrahentom kwoty (tzw. „upfront fee"), której celem jest zachęcenie do nabywania towarów wnioskodawcy oraz pozostawanie w gotowości do rozpoczęcia współpracy ze spółką. Podatnik zaznaczył też, że płatność zostaje przekazana kontrahentowi przed złożeniem pierwszego zamówienia, a wysokość wypłaty nie jest uzależniona od rzeczywiście zrealizowanego obrotu z danym partnerem biznesowym w przyszłości. Dodatkowo, wnioskodawca podkreślił, że opłata upfront fee jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia współpracy, a spółka z każdym kontrahentem oddzielnie ustala warunki porozumienia dotyczące jednorazowego wynagrodzenia.