- Przedsiębiorca zajmuje się demontażem i kasacją pojazdów. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Pojazdy do demontażu przedsiębiorca kupuje przeważnie od osób fizycznych. Dokumentem potwierdzającym zawarcie transakcji jest wystawiane przez przedsiębiorcę zaświadczenie o demontażu pojazdu potwierdzające unieważnienie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych, na którym właściciel pojazdu własnoręcznie kwituje odbiór ustalonej kwoty. Dokument ten jest zgodny z wymogami ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji i jest jednocześnie dla przedsiębiorcy umową odpłatnego przekazania pojazdu. Kwota wynikająca z tego dokumentu jest księgowana w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu). Demontaż pojazdu polega na rozebraniu go na części, które sortuje się na kilka rodzajów złomu i odpadów. Są one następnie sprzedawane lub przekazuje się pewne ich elementy odpadowe do utylizacji za określoną opłatą recyklingową (koszt). Zdarza się, że wymontowane elementy np.: drzwi, klapy, szyby itp. są w stanie technicznym umożliwiającym ich dalszą odsprzedaż. Takie elementy są składowane na placu, gdzie czekają na ewentualnego nabywcę, nie dłużej jednak niż rok i w przypadku gdy nabywca się nie znajdzie przed upływem roku, są sprzedawane na złom. Oczekujące na sprzedaż wymontowane po demontażu pojazdu elementy są ujmowane w spisie z natury sporządzanym na koniec roku. Elementów tych nie można w spisie z natury wycenić wprost na podstawie ceny zakupu, gdyż dotyczy ona całego pojazdu. W jaki sposób należy wycenić te elementy? – pyta czytelnik.