Oszustwa w VAT są możliwe także w obrocie usługowym

Przedsiębiorcy nabywający i świadczący usługi powinni na bieżąco weryfikować swoich kontrahentów, co pozwoli im ograniczyć ryzyko zastosowania wobec nich sankcji oraz poniesienia konsekwencji karnych skarbowych.

Publikacja: 25.09.2017 06:40

Oszustwa w VAT są możliwe także w obrocie usługowym

Foto: 123RF

Działający w Polsce przedsiębiorcy są w ostatnim okresie szczególnie narażeni ze strony organów podatkowych na zarzuty (nieświadomego) uczestnictwa w nadużyciu VAT. Prawdopodobieństwo wystąpienia takich problemów jest szczególnie wysokie w przypadku firm zajmujących się obrotem towarowym, obarczonym ryzykiem uwikłania w proceder karuzeli podatkowej (w szczególności dotyczy to dóbr szybko zbywalnych). Niemniej, również podmioty, których działalność w przeważającej mierze polega na nabywaniu i świadczeniu usług, powinny na bieżąco weryfikować prawidłowość swojej pozycji VAT-owskiej w celu uniknięcia powstania zaległości podatkowych, zastosowania wobec nich dodatkowego zobowiązania podatkowego (sankcja 30 proc. i 100 proc.), ale także konsekwencji karnych skarbowych. Z praktyki wynika, że zastrzeżenia organów podatkowych w tym zakresie pojawiają się w sytuacjach opisanych poniżej.

Pozostało 92% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki
Incydentalna sprzedaż w fundacji rodzinnej bez VAT? Jest wyrok WSA
Podatki
"Polska fundacja rodzinna – jak zaplanować sukcesję w biznesie". Bezpłatny webinar "Rzeczpospolitej"
Podatki
Fałszywe faktury VAT. Oszuści podatkowi też uczą się elektroniki
Podatki
Taksówka na koszt firmy. Ten wyrok nie ucieszy pracodawców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki
Trybunał Konstytucyjny: Nie można zastawiać pułapek na podatników