Oszustwa w VAT są możliwe także w obrocie usługowym

Przedsiębiorcy nabywający i świadczący usługi powinni na bieżąco weryfikować swoich kontrahentów, co pozwoli im ograniczyć ryzyko zastosowania wobec nich sankcji oraz poniesienia konsekwencji karnych skarbowych.

Publikacja: 25.09.2017 06:40

Oszustwa w VAT są możliwe także w obrocie usługowym

Foto: 123RF

Działający w Polsce przedsiębiorcy są w ostatnim okresie szczególnie narażeni ze strony organów podatkowych na zarzuty (nieświadomego) uczestnictwa w nadużyciu VAT. Prawdopodobieństwo wystąpienia takich problemów jest szczególnie wysokie w przypadku firm zajmujących się obrotem towarowym, obarczonym ryzykiem uwikłania w proceder karuzeli podatkowej (w szczególności dotyczy to dóbr szybko zbywalnych). Niemniej, również podmioty, których działalność w przeważającej mierze polega na nabywaniu i świadczeniu usług, powinny na bieżąco weryfikować prawidłowość swojej pozycji VAT-owskiej w celu uniknięcia powstania zaległości podatkowych, zastosowania wobec nich dodatkowego zobowiązania podatkowego (sankcja 30 proc. i 100 proc.), ale także konsekwencji karnych skarbowych. Z praktyki wynika, że zastrzeżenia organów podatkowych w tym zakresie pojawiają się w sytuacjach opisanych poniżej.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki
Skarbówka korzysta z prawa, jak chce? NSA alarmuje Ministerstwo Finansów