#RZECZoPRAWIE - Arkadiusz Łagowski: fiskus dopomina się o podatki w bardziej przyjazny sposób

Przyjazny, nieurzędowy język pism, jakie organy podatkowe wysyłają do podatników w sprawie zaległości podatkowych przynosi efekty: 43-48-proc. ściągalność zaległości.

Aktualizacja: 19.06.2017 15:45 Publikacja: 19.06.2017 14:00

Arkadiusz Łagowski

Arkadiusz Łagowski

Foto: rp.pl

Jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, fiskus jest coraz przyjaźniejszy. Zanim wytoczy ciężkie działa, zachęca do zapłaty podatku. O niestandardowych działaniach fiskusa Anna Wojda rozmawiała w programie #RZECZoPRAWIE z Arkadiuszem Łagowskim, członkiem Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, doradcą podatkowy w Grant Thornton.

- Ta zmiana podejścia organów podatkowych na bardziej miękkie przejawia się w trzech  obszarach. Pierwszy to wysyłka pism, w których organy podatkowe nie używają formalnego, urzędowego języka, nie podają w nich podstawy prawnej, nie straszą egzekucją, a jedynie wzywają do zapłaty podatku. W przyjazny sposób organy podatkowe  wskazywały np., że sąsiedzi już zapłacili podatki albo odwoływały się do interesu publicznego ("powinieneś zapłacić, bo z podatków finansowane są szkoły i przedszkola"), choć były i takie, w których organy podatkowe informowały, że jeśli zaległość nie zostanie zapłacona, fiskus będzie musiał egzekwować ją z rachunku bankowego podatnika - mówił gość poniedziałkowego programu #RZECZoPRAWIE.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku