Skarbówka nie zgadza się co do zasady na odliczenie wydatków na odzież. Wyjątek czyni jednak dla ubrań oznaczonych na trwałe logo firmy, które stają się w ten sposób nośnikiem reklamy.
Taką interpretację otrzymał przedsiębiorca, który zajmuje się usługowo foliowaniem elementów samochodów, czyli m.in. przyciemnianiem szyb czy umieszczaniem na nich reklam. Usługi wykonuje w miejscu wyznaczonym przez klienta, najczęściej w jego garażu. Na miejsce zlecenia dojeżdża zwykle motorem. Musiał więc kupić odpowiedni strój, składający się z kurtki, spodni i rękawic. Wyjaśnił, że elementy stroju zostały użyte jako podstawa do naniesienia treści reklamowych. Na rękawach i nogawkach spodni wyhaftowano imię i nazwisko właściciela firmy, nr telefonu oraz nazwę usługi "foliowanie". Zapytał, czy może odliczyć wydatek na zakup stroju, skoro - jego zdaniem - przyczyni się on do osiągania zysków z działalności gospodarczej.
Czytaj też:
Skóra i rękawice w kosztach informatyka-motocyklisty
Strój służbowy można zaliczyć do kosztów
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził takie stanowisko. Przypomniał, że cechą kosztu podatkowego jest związek z przychodem lub zachowaniem czy zabezpieczeniem jego źródła. Istotny jest również cel, w jakim został poniesiony, nawet jeśli ostatecznie okaże się, że nie udało się uzyskać przychodu.
Dyrektor KIS uznał za oczywiste, że korzystanie z motoru pozwala na sprawne i szybkie poruszanie się po mieście, a zakup odpowiedniego ubioru związany jest z bezpieczną jazdą. Jednak aby odliczyć ten wydatek, strój powinien spełniać określone wymogi. Przede wszystkim musi być wykorzystywany wyłącznie na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej. Wydatki ponoszone w celach prywatnych nie mają bowiem żadnego związku z prowadzony biznesem.
Potwierdzeniem tego, że ubranie zostało zakupione na potrzeby firmy, jest umieszczenie na nim logo. Chodzi o znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form może spełniać funkcje reklamowe, gdyż jest identyfikowana z daną firmą, zwiększając jej rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do nabycia towarów czy usług.
„Jeśli elementy ubioru motocyklisty zostały w sposób trwały oznaczone w widocznym miejscu logo firmy, to utraciły charakter osobisty” – napisał dyrektor KIS.
To oznacza, że przedsiębiorca może zaliczyć wydatek na strój do kosztów uzyskania przychodów.
nr 0114-KDIP3-1.4011.439.2019.2.AC