#RZECZoPRAWIE - Arkadiusz Łagowski o In dubio pro tributario: klauzula rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika

Minęło ponad pół roku od wprowadzenia klauzuli rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika. Jednak jak pokazuje praktyka fiskus jej nie stosuje - mówi w dzisiejszym programie #RZECZoPRAWIE Arkadiusz Łagowski, menedżer i doradca podatkowy w Grant Thornton.

Aktualizacja: 25.08.2016 16:23 Publikacja: 25.08.2016 15:03

Arkadiusz Łagowski

Arkadiusz Łagowski

Foto: rp.pl

- Klauzula rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika została wprowadzona w styczniu br. Był to temat polityczny. Klauzula In dubio pro tributario miała zmienić podejście fiskusa do podatników – powiedział w czwartkowym programie #RZECZoPRAWIE Arkadiusz Łagowski, menedżer i doradca podatkowy w Grant Thornton.

- Po pół roku funkcjonowania klauzuli przeanalizowaliśmy interpretacje podatkowe wydane przez ministra i okazało się, że z 17 tysięcy wydanych interpretacji indywidualnych, żadna nie została wydana na korzyść podatnika. Co prawda minister w trzech przypadkach z tych 17 tys. powołał się na zasadę ale stwierdził, że nie ma podstaw do jej zastosowania, bo nie ma wątpliwości. I choć podatnicy wnioskują o jej zastosowanie, bo odnotowaliśmy aż kilkaset takich przypadków, to jednak minister finansów się do niej nie odwołuje – podkreślił Łagowski. - Dla fikusa jest to wygodne – dodał.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Podatki
TSUE: zwolnienie podatkowe dla kolejowych gruntów to nie pomoc publiczna
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne