Tak wynika z niedawnej interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie, wydanej na wniosek firmy wynajmującej auta i obsługującej samochody używane przez jej klientów.
Spółka we wniosku o wydanie interpretacji wyjaśniła, że w związku z udostępnianiem pojazdów, obsługą zarówno tych aut, jak i samochodów wynajętych przez inne firmy, pobiera od klientów różne opłaty, w tym za odbiegające od normy zużycie pojazdów i za rozwiązanie umów.
Zapytała, czy powinna traktować te opłaty jako płatności za usługi opodatkowane VAT i w konsekwencji dokumentować je fakturami VAT, czy też nie są to czynności opodatkowane i może je dokumentować notą księgową.
Zdaniem samej spółki opłata za tzw. ponadnormatywne zużycie samochodu nie powinna być opodatkowana VAT. Nie ma też podstaw do doliczania podatku do opłaty za przedterminowe rozwiązanie umowy z winy klienta. Taka sytuacja następuje, gdy klient nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z umowy – nie reguluje swoich zobowiązań.
W przypadku natomiast rozwiązania umowy z wniosku klienta, które nie jest rezultatem jego działania niezgodnego z umową, do opłaty trzeba doliczyć VAT.
Opłata za ponadnormatywne zużycie pojazdu i za rozwiązanie umowy z winy klienta, jak tłumaczyła spółka, jest rezultatem nienależytego wywiązania się przez klienta z ciążących na nim obowiązków. Jej celem jest zabezpieczenie interesów i zrekompensowanie straty spółki z tytułu zwrotu zniszczonego samochodu lub z tytułu utraconych korzyści na skutek przedterminowego rozwiązania umowy. Nie jest to więc usługa.
Inaczej jest po rozwiązaniu umowy na wniosek klienta – usługą jest tu wyrażenie zgody na rozwiązanie umowy.
Izba w całości się z tym zgodziła.
Numer interpretacji: IPPP1/4512-1283/15-2/BS