Faktura VAT dla konsumenta tylko na żądanie

Klient ma trzy miesiące na zgłoszenie sprzedawcy, że chce otrzymać fakturę dokumentującą transakcję. W takim przypadku zbywca powinien do swojego egzemplarza dopiąć wystawiony wcześniej paragon. Jeśli jednak nabywca go zgubił, warto wziąć od niego pisemne oświadczenie o braku wydruku z kasy fiskalnej.

Publikacja: 18.02.2016 05:10

Klient, który żąda od sprzedawcy faktury, powinien zwrócić mu paragon

Klient, który żąda od sprzedawcy faktury, powinien zwrócić mu paragon

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier

Prowadzenie sprzedaży detalicznej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) zazwyczaj oznacza konieczność ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Katalog zwolnień z tego obowiązku jest obecnie tak niewielki, że kasa fiskalna stała się powszechnie stosowanym urządzeniem. Czasem jednak w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów sprzedawca ma obowiązek dokumentowania przeprowadzonych transakcji za pomocą faktury.

Zasady sporządzania faktur zostały określone w ustawie o VAT. Wynika z nich, że podatnik obowiązany jest do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz innego podatnika. Jednak w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturę wystawia się, jeżeli nabywca zgłosi takie żądanie. Zgodnie bowiem z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT (jeżeli przepisy nie przewidują szczególnych rozwiązań) podatnik jest obowiązany wstawić fakturę na żądanie nabywcy, jeżeli żądanie takie został zgłoszone w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Oznacza to zatem, że podatnik – sprzedawca, któremu nabywca towaru lub usługi zgłosił żądanie wystawienia faktury w wyznaczonym terminie, jest obowiązany do wystawienia tego dokumentu niezależnie od tego, że sprzedaż została już zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. W takim przypadku zastosowanie znajduje art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż. Przepisu tego nie stosuje się jednak do faktur emitowanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku, gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zarejestrowane w dobowym raporcie fiskalnym, oraz paragonów uznawanych za faktury. Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób ma postąpić sprzedawca, do którego zwrócił się klient z żądaniem wystawienia faktury, który jednak nie ma paragonu dokumentującego sprzedaż.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Świąteczna oferta! Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Trwałe połączenie z gruntem: dlaczego fiskus zdecydował się na zmianę definicji?
Podatki
PIT-11 za 2024 r. Zbliżają się ważne terminy dla pracodawców
Podatki
Podatek od strat do zapłaty. Może być zerowy, ale wyliczenie jest żmudne
Podatki
Sąd: fiskus nie może ścigać spadkobiercy prezesa obciążonego podatkiem spółki
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Podatki
Bez wódki i piwa nie będzie imprezy? Fiskus ma swoje zdanie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego