Aktualizacja: 18.02.2016 05:10 Publikacja: 18.02.2016 05:10
Klient, który żąda od sprzedawcy faktury, powinien zwrócić mu paragon
Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier
Prowadzenie sprzedaży detalicznej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) zazwyczaj oznacza konieczność ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Katalog zwolnień z tego obowiązku jest obecnie tak niewielki, że kasa fiskalna stała się powszechnie stosowanym urządzeniem. Czasem jednak w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów sprzedawca ma obowiązek dokumentowania przeprowadzonych transakcji za pomocą faktury.
Zasady sporządzania faktur zostały określone w ustawie o VAT. Wynika z nich, że podatnik obowiązany jest do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz innego podatnika. Jednak w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturę wystawia się, jeżeli nabywca zgłosi takie żądanie. Zgodnie bowiem z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT (jeżeli przepisy nie przewidują szczególnych rozwiązań) podatnik jest obowiązany wstawić fakturę na żądanie nabywcy, jeżeli żądanie takie został zgłoszone w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Oznacza to zatem, że podatnik – sprzedawca, któremu nabywca towaru lub usługi zgłosił żądanie wystawienia faktury w wyznaczonym terminie, jest obowiązany do wystawienia tego dokumentu niezależnie od tego, że sprzedaż została już zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. W takim przypadku zastosowanie znajduje art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż. Przepisu tego nie stosuje się jednak do faktur emitowanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku, gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zarejestrowane w dobowym raporcie fiskalnym, oraz paragonów uznawanych za faktury. Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób ma postąpić sprzedawca, do którego zwrócił się klient z żądaniem wystawienia faktury, który jednak nie ma paragonu dokumentującego sprzedaż.
Przedsiębiorcy muszą sporządzić roczne rozliczenie składki zdrowotnej. Na jej wysokość wpływają sprzedane w 2024...
Nawet gdy podatek się przedawni, będzie można ścigać podatnika za przestępstwo z nim związane – zakłada projekt...
Drobne rzeczy sprowadzane spoza Unii Europejskiej mogą być zwolnione z VAT. Niezależnie od tego, czy nabywca prz...
Oddział spółki zagranicznej, która ma już NIP, nie musi mieć drugiego, własnego, żeby wywiązywać się z obowiązkó...
Jeśli spółka dostała od samorządu rekompensatę, która ma pokryć stratę z działalności i nie wypływa bezpośrednio...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas