VAT: Organizacja programu lojalnościowego to nie kompleksowa usługa

Obsługa działań marketingowych służących budowaniu oraz podtrzymywaniu pozytywnych relacji z wybranymi klientami oraz związane z tym wydanie nagród to dwa odrębne świadczenia obciążone podatkiem od towarów i usług.

Publikacja: 06.07.2015 00:01

Foto: 123RF

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 16 kwietnia 2015 r. (I SA/Po 466/15).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka świadczyła na rzecz swoich akcjonariuszy – zleceniodawców usługę polegającą na organizacji programu lojalnościowego. Za zrealizowane zakupy uczestnicy programu otrzymywali punkty, które można było wymienić na nagrody bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Za wykazaną usługę spółka otrzymała wynagrodzenie, na które składają się: równowartość kosztów (w tym wartość nagród rzeczowych) oraz prowizja. Spółka powzięła wątpliwość czy wydanie nagród w ramach organizacji programu lojalnościowego powoduje u niej powstanie obowiązku podatkowego na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem spółki, nie ciąży na niej obowiązek naliczenia należnego VAT, ponieważ wartość przekazanych nagród jest elementem otrzymywanego od zleceniodawcy wynagrodzenia z tytułu świadczenia kompleksowej usługi opodatkowanej tym podatkiem.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku