Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zajął w interpretacji stanowisko w sprawie opodatkowanie miejsca reklamowego w sieci.

Z pytaniem zwrócił się przedsiębiorca, który jako osoba fizyczna sprzedaje kontrahentowi miejsce na domenie internetowej do celów reklamowych. Na zlecenie podmiotu trzeciego (reklamodawcy) kontrahent zamieszcza na stronie  znajdującej się pod adresem tej domeny  jego bannery, inne materiały promujące czy też linki (odnośniki) do strony reklamodawcy. Treści te są wyświetlane wszystkim użytkownikom odwiedzającym stronę.

Wnioskodawca sprzedaje miejsca na domenie na podstawie umowy zawieranej z kontrahentem. Z kolei kontrahent sam rozlicza się z reklamodawcami. W praktyce otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie pay-per-click, czyli np. 1 cent  za kliknięcie. Sam wnioskodawca nie kontaktuje się ani nie rozlicza z reklamodawcami.

Przedsiębiorca zapytał, jak opodatkować przychód z tego tytułu. Chciał się upewnić, czy może płacić ryczałt według stawki 8,5 proc.

Dyrektor IS stwierdził, że sposób opodatkowania jest uzależniony od tego, do jakiej kategorii należą świadczone przez wnioskodawcę usługi. Jeżeli zostały one sklasyfikowane zgodnie z PKWiU z 2008 r. jako usługi sprzedaży czasu lub miejsca na cele reklamowe w internecie (63.11.30.0), to przedsiębiorca może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 proc. stawki.

Inaczej byłoby, gdyby działalność zainteresowanego stanowiła usługi przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1) lub przesyłania strumieni audiowizualnych przez internet (PKWiU 63.11.2). Wówczas obowiązywałaby stawka 17 proc.

Dyrektor IS przypomniał  jednocześnie o innych warunkach formalnych, które musi spełnić podatnik, by mógł korzystać z ryczałtu. Musi złożyć do urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy rozliczenia do 20 stycznia, a jeśli dopiero rozpoczyna działalność, to nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

numer interpretacji: IBPBI/1/415- 1286/14/WRz