- Nasza firma (podatnik VAT czynny) zajmuje się handlem sprzętem komputerowym. Zamierzamy wystartować w przetargu na dostawę sprzętu komputerowego dla gimnazjum. Słyszałem, że dostawy sprzętu komputerowego dla szkół mogą być objęte zerową stawką VAT. Czy tak rzeczywiście jest? A jeśli tak, to jakie warunki trzeba spełnić? – pyta czytelnik.
Krajowe dostawy sprzętu i akcesoriów komputerowych objęte są podstawową stawką VAT, czyli 23 proc.
Jednak zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości zero proc. stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego: a) dla placówek oświatowych, b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym – przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 86 ust. 13–15 ustawy o VAT.
Uwaga! Przez placówki oświatowe rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (zob. art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).
Katalog placówek oświatowych wskazanych na potrzeby art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ma charakter zamknięty (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lipca 2014 r., IBPP2/443-387/14/JJ; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 marca 2012 r., ILPP2/ 443-40/12-2/MR).
Oznacza to, że zastosowanie zerowej stawki VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT na dostawy sprzętu komputerowego nie jest możliwe, jeżeli sprzęt nie jest dostarczany dla placówki oświatowej w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, tj. dla szkoły, przedszkola publicznego lub niepublicznego, szkoły wyższej czy placówki opiekuńczo-wychowawczej. Fakt posiadania statusu placówki oświatowej w rozumieniu ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie wystarcza do zastosowania stawki zero proc. Przykładowo, Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 11 września 2008 r. (IBPP1/443-972/08/AL) zanegowała możliwość zastosowania tej stawki do dostaw sprzętu komputerowego dla domu kultury posiadającego status placówki oświatowej, ale niebędącego placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT.
Z kolei w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT ustawodawca przewidział możliwość zastosowania stawki zero proc. dla dostawy sprzętu komputerowego nabywanego przez organizacje humanitarne, charytatywne lub edukacyjne w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Jeżeli nabywca nie jest tego typu organizacją, to zastosowanie zerowej stawki na tej podstawie nie jest możliwe. Na przykładzie sprzętu komputerowego nabywanego przez miejski ośrodek pomocy społecznej pogląd taki zaprezentowała Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 10 listopada 2011 r. (ILPP2/443-1411/11-2/MN).
Zamknięty katalog towarów
Podstawą do zastosowania preferencyjnej zerowej stawki VAT przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Katalog towarów (sprzętu komputerowego) objętych zerową stawką na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług). Jest to jednak katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających. Nie każdy sprzęt komputerowy dostarczany placówkom oświatowym lub organizacjom humanitarnym, charytatywnym lub edukacyjnym w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym będzie zatem opodatkowany zerową stawką VAT, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lipca 2014 r., IBPP2/443-387/14/JJ; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 lutego 2014 r., ILPP5/443-3/14-6/PG; interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 20 lutego 2013 r., IPPP2/443-1213/12-2/RR).
Doprecyzowanie w interpretacjach fiskusa
W katalogu sprzętu komputerowego objętego zerową stawką VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT mieszczą się m.in.:
- specjalistyczny komputer stacjonarny z monitorem oraz z własnym wbudowanym oprogramowaniem (specjalizowany system operacyjny ze zbiorem funkcji komunikacji) z wbudowanym monitorem, kamerą, głośnikami oraz portami Ethernet, HDMI itp. – wchodzący w skład zestawu, przeznaczony do komunikacji nauczycieli z uczniami na odległość przez przekaz jednoczesny głosu, obrazu i danych (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lipca 2014 r., IBPP2/443-387/14/ JJ),
- terminale komputerowe wraz z monitorami i akcesoriami jako „zestawy komputerów stacjonarnych" (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lipca 2014 r., IBPP2/ 443-349/14/JJ; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 9 lutego 2012 r., IBPP2/443-1184/11/WN),
- zestawy komputerowe, serwery, monitory LCD z wbudowanymi głośnikami (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443-549/13-2/AP),
- routery (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 września 2010 r., ILPP1/443-756/10-2/AW).
W katalogu sprzętu komputerowego objętego stawką VAT w wysokości zero proc. na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT nie mieszczą się natomiast m.in.:
- komputery przenośne, laptopy, notebooki, netbooki (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 20 lutego 2013 r., IPPP2/443-1213/12-2/RR; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 20 kwietnia 2012 r., IBPP2/443-65/12/IK; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 października 2011 r., ILPP4/443-498/11-3/ ISN; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 listopada 2009 r., ILPP2/443-1247/09- 3/MR),
- tablice interaktywne (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443-549/13- 2/AP; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 marca 2012 r., ILPP2/443-1656/11- 4/MN; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 6 października 2011 r., IBPP2/443- 840/11/WN),
- projektory multimedialne (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443-549/13-2/AP; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 marca 2012 r., ILPP2/443-1656/11-4/MN).
Laptop bez obniżek
Jak stwierdziła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 15 czerwca 2012 r. (IPPP1/ 443-360/12-2/PR): „(...) laptop nie mieści się w katalogu pojęć użytych przez ustawodawcę w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy, gdyż nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem ani zestawem komputerów stacjonarnych. Komputer przenośny nie jest również urządzeniem do transmisji danych cyfrowych, o którym mowa w poz. 5 tego załącznika. W ocenie tutejszego organu fakt, że laptop będzie pełnił w szkole funkcje stacjonarnej jednostki komputerowej nie oznacza, iż jest zestawem komputerów stacjonarnych (...)".
PRZYKŁAD
Spółka zamierza sprzedać gimnazjum następujący sprzęt komputerowy: laptop, notebook, komputer stacjonarny. Dostarczony sprzęt będzie wykorzystywany do celów dydaktycznych, m.in. do obsługi programów dydaktycznych i edukacyjnych oraz urządzeń multimedialnych znajdujących się w salach lekcyjnych. Stawkę VAT w wysokości zero proc., po spełnieniu warunków dokumentacyjnych, spółka może zastosować wyłącznie do dostawy komputera stacjonarnego. Dostawa komputerów przenośnych (laptop i notebook) opodatkowana będzie podstawową 23-proc. stawką VAT.
Drukarki, skanery i inne urządzenia
Z obniżonej do zero proc. stawki VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT mogą korzystać dostarczane do placówek oświatowych skanery, drukarki laserowe (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2013 r., IPPP1/443-549/13-2/ AP), ale już nie urządzenia wielofunkcyjne mające funkcje drukowania, skanowania, kopiowania, wysyłania faksów (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 lutego 2014 r., ILPP5/443-3/14-6/PG; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 7 stycznia 2013 r., IBPP2/443-1043/12/WN; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 marca 2012 r., ILPP2/443- 40/12-2/MR; interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 17 marca 2008 r., IPPP1-443- 148/08-2/JB).
Na czym polegają korzyści
Gdy dostawca sprzętu komputerowego dla szkół będzie mógł zastosować zerową stawkę VAT, to nie zapłaci podatku obliczonego według podstawowej 23-proc. stawki VAT. Zachowa przy tym pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałego przy nabyciu towarów i usług związanych z nabyciem (lub wytworzeniem) tego sprzętu (np. nabycia przedmiotowego sprzętu, usług transportu tego sprzętu), gdyż w obu przypadkach dostawa sprzętu komputerowego jest czynnością opodatkowaną VAT (zob. art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 i art. 90 ustawy o VAT).
PRZYKŁAD
Dostawy zespołów komputerów stacjonarnych dla szkoły podstawowej dokonały dwie firmy A i B zajmujące się handlem sprzętem komputerowym. Wartość netto dostaw w przypadku każdej z firm wyniosła 10 000 zł. Zespoły komputerów stacjonarnych są wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, a więc po spełnieniu wymogów dokumentacyjnych ich dostawa na rzecz szkoły może być objęta zerową stawką VAT. W rozpatrywanym przykładzie przyjmijmy, że jedynie firma A spełniła te wymogi dokumentacyjne, posiadając stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący szkołę, tj. przez władze gminne prowadzące tę szkołę (kopię tego zamówienia firma A powinna przekazać do właściwego dla niej urzędu skarbowego). Do dostawy tych zespołów komputerów stacjonarnych firma A może zastosować zerową stawkę VAT – należny VAT wyniesie zatem u niej zero zł. Z kolei firma B musi zastosować podstawową 23-proc. stawkę VAT – należny VAT wyniesie zatem w jej przypadku 2300 zł (10 000 zł x 23 proc.). Załóżmy, że z tytułu nabycia tych zespołów komputerowych w obu firmach został wygenerowany podatek naliczony w wysokości 2070 zł. Będzie to oznaczać, że w przypadku tej dostawy w firmie A powstanie kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w kwocie równej podatkowi naliczonemu, tj. 2070 zł; natomiast w przypadku firmy B nadwyżka podatku należnego nad naliczonym w kwocie 230 zł (2300 zł – 2070 zł).
Dodatkową korzyścią jest to, że oferta firmy, która spełni wymogi objęcia dostawy sprzętu komputerowego dla szkół preferencyjną zerową stawką VAT, będzie korzystniejsza od oferty firmy sprzedającej ten sprzęt ze stawką podstawową (23 proc.), zwłaszcza że nabywcy z reguły nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od tego sprzętu.