PIT: Czy prezent dla klienta może być podatkowym kosztem

Przedsiębiorca, który kupuje dla klientów drobne reklamowe upominki, może je wpisać do księgi jako wydatek związany z prowadzeniem firmy.

Publikacja: 25.11.2014 05:30

Wręczanie firmowych gadżetów to forma reklamy

Wręczanie firmowych gadżetów to forma reklamy

Foto: 123RF

Prowadzę działalność handlową i współpracuję z kilkunastoma firmami. Chciałbym obdarować ich przedstawicieli świątecznymi upominkami. Czy wydatki na ich zakup mogę wpisać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Prezenty wręczamy po to, aby podtrzymać dobre relacje z kontrahentem i zachęcić go do dalszej współpracy. Mają więc związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Problem w tym, że fiskus często kwestionuje rozliczenie wydatków w kosztach. Twierdzi, że wręczanie upominków to działanie reprezentacyjne, czyli budowanie wizerunku i prestiżu przedsiębiorcy (a wydatki na reprezentację – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT – są z kosztów wyłączone). Czasem uważa też, że przekazywanie prezentów w ogóle nie ma wpływu na przychody firmy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Podatki
Płacisz organizacji pracodawców za reklamę? To koszt bez limitu
Podatki
Kary umowne za opóźnienie w realizacji usługi co do zasady mogą być kosztem podatkowym. Wyrok NSA
Podatki
Piwo w kosztach firmy? Tylko bezalkoholowe
Podatki
Jak nie ma usługi, to nie będzie podatku. Ważny wyrok ws. VAT
Podatki
Sprzątanie po Polskim Ładzie. Na tę zmianę czekają spółki. Czy TSUE pomoże?
Reklama
Reklama