Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 29 sierpnia ?2014 r. (I SA/Kr 831/14).

Spółka prowadzi sieć sklepów delikatesowych na terenie kraju. W celu zachęcenia swoich klientów do zakupu towarów podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne. Jednym z takich działań jest akcja „kup trzy produkty ?w cenie dwóch". Klient, który zdecyduje się na promocyjny zakup dwóch towarów, otrzyma trzeci, płacąc za zakupy przy kasie, lub po zapłacie, np. w oddzielnym punkcie na terenie sklepu po okazaniu paragonu dokumentującego zakup.

Spółka zadała pytanie we wniosku ?o wydanie interpretacji indywidualnej, czy w opisanej sytuacji dochodzi do udzielenia upustu, o którym mowa ?w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. W ocenie podatnika istotne jest to, że zgodnie ?z tym przepisem podstawę opodatkowania VAT obniża się o kwoty udokumentowanych i obowiązkowych rabatów. W ramy pojęcia rabatu towarowego idealnie wpasowują się działania promocyjne podejmowane przez wnioskodawcę. Klient ma możliwość nabycia towarów po cenie niższej niż ich cena regularna, co oznacza, że ich cena jednostkowa jest wówczas odpowiednio mniejsza.

Organ podatkowy uznał takie stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdził, że w jego ocenie w sprawie nie mamy do czynienia z rabatem, lecz z nieodpłatnym wydaniem towaru. Klient ma bowiem możliwość wyboru, czy chce odebrać dodatkowy produkt.

Sąd zgodził się ze stanowiskiem fiskusa i przyznał, że w opisanej sytuacji występuje nieodpłatne przekazanie towaru. Nie można przyjąć, że jest to udzielenie rabatu, gdyż mamy do czynienia z zakupem dwóch towarów, a nie trzech w cenie dwóch. Dodał, że znaczenie ma dokumentacja transakcji. Gdyby na paragonie widniały trzy pozycje, można by uznać, że jest to sprzedaż trzech towarów. Jeśli jednak widnieją na nim dwie pozycje, to nie można uznać, że jest to sprzedaż trzech towarów. Inaczej sytuacja wyglądałaby w przypadku wydania towaru za grosz, gdyż wtedy doszłoby do udzielenia rabatu.

—Dagmara Sztenc, współpracowniczka zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Adam? Dwornik, konsultant ?w poznańskim biurze Deloitte Doradztwo Podatkowe sp. z o.o.

W analizowanej sprawie przedmiotem sporu było ustalenie, w jaki sposób ?należy zaklasyfikować na gruncie VAT prowadzoną przez podatnika akcję promocyjną pod hasłem „kup trzy produkty w cenie dwóch". W ocenie podatnika umożliwienie klientom efektywnie ?nabycia trzech towarów za wynagrodzenie odpowiadające wartości dwóch spośród tych trzech należało uznać za przyznanie tzw. rabatu towarowego. Podatnik argumentował, że promocja daje klientom możliwość zakupu większej liczby ?towarów bez zmiany wynagrodzenia należnego z tytułu realizowanej dostawy towarów. Zdaniem podatnika w tym przypadku cena dwóch towarów niejako rozkłada się na trzy, przez co cena każdego z nich jest proporcjonalnie ?niższa od jednostkowej ceny tych ?towarów w regularnej sprzedaży.

W konsekwencji podatnik wskazywał, ?że w analizowanej sprawie nie dochodzi ?do nieodpłatnego wydania towarów, ?które należałoby co do zasady ?opodatkować VAT odrębnie od samej sprzedaży dwóch podstawowych ?towarów (jeżeli nie spełnia np. definicji prezentu o małej wartości). Podatnik argumentował przy tym, że takie ?rodzaje rabatu (gdy do obniżenia ?ceny jednostkowej dochodzi poprzez zapewnienie dodatkowej ilości towaru) są powszechnie stosowane przez podmioty uczestniczące w obrocie gospodarczym, ?a ich celem jest uatrakcyjnienie ?i intensyfikacja sprzedaży danych ?towarów.

Wskazywany przez podatnika ekonomiczny efekt prowadzonych akcji promocyjnych nie okazał się kluczowy dla rozstrzygnięcia sprawy. Zarówno organ podatkowy ?w interpretacji, jak i WSA w Krakowie ?w wyroku zwrócili uwagę na szczególne zasady wyróżniające akcje prowadzone przez podatnika. Po pierwsze, wskazali, ?że przekazanie dodatkowego towaru uzależnione jest od zgłoszenia przez klienta chęci i żądania jego otrzymania. ?Po drugie, dokumenty potwierdzające sprzedaż nie obejmują dodatkowo przekazanych towarów. Trudno zatem mówić o udzieleniu przez podatnika rabatu. W konsekwencji w obu ?przypadkach uznano, że przekazane towary należy analizować odrębnie ?od samej transakcji sprzedaży towarów, ?a w rezultacie traktować jako nieodpłatnie przekazane towary podlegające ?opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Co ciekawe, można się spotkać ?z odmiennym stanowiskiem organów ?w tej sprawie. Przykładowo w interpretacji z 10 listopada 2010 r. (IPPP2/443-648/10-2/IG) Izba Skarbowa ?w Warszawie stwierdziła, że w tego ?typu sytuacjach na skutek udzielenia rabatu towarowego dochodzi do prawnie dopuszczalnego opustu powodującego obniżenie ceny jednostkowej, przy ?czym odbiorca otrzymuje zwiększoną ?w stosunku do oferty standardowej ilość towaru, którego dostawa odbywa się ?w ramach jednego stosunku prawnego.