Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie, ?w którym podkreślił znaczenie orzeczeń Trybunał Sprawiedliwości UE (wyrok z 20 sierpnia 2014 r., sygn. II FSK 3058/13). Uznał, że gdy wyrok TS UE uwidacznia sprzeczność między prawem krajowym ?a prawem unijnym, podatnik ma prawo dochodzić nadpłaty ?w trybie art. 74 ordynacji podatkowej. Co ważne, dotyczy to również sytuacji, gdy w sprawie nie chodzi o to samo zagadnienie na gruncie prawa krajowego.
Możliwość powołania się na art. 74 ordynacji podatkowej ma niebagatelne znaczenie. Konsekwencją zastosowania tego przepisu jest możliwość dochodzenia odsetek od nadpłaconej kwoty za cały okres między zapłatą podatku ?a datą jego zwrotu lub upływem 30 dni od ogłoszenia wyroku TS UE. Tymczasem w wypadku „zwykłych" nadpłat odsetki należą się wyłącznie od dnia złożenia wniosku. ?I tylko wówczas, gdy urząd nie zmieści się w terminach na wydanie decyzji i zwrot nadpłaty.
Czym innym jest przecież nadpłata powstała w wyniku błędnej (zbyt ostrożnej) interpretacji prawa przez podatnika, ?a czym innym wynikająca ?z tego, że polski ustawodawca uchwalił prawo sprzeczne z prawem unijnym. W tym drugim wypadku odsetki wypłacane za okres istnienia nadpłaty stanowią formę rekompensaty za bezprawne pobieranie podatku przez państwo.
Obecnie orzecznictwo NSA potwierdza zasadność występowania przez podatników nie tylko ?o zwrot podatku, ale także o należne odsetki ?w razie sprzeczności ustaw z konstytucją bądź prawem Unii Europejskiej.
—oprac. olat
Autor jest doradcą podatkowym ?z E & Y, pełnomocnikiem ?w omówionej sprawie