Proponowane przepisy ordynacji podatkowej o pełnomocnictwach mogą znacznie uprościć formalności związane z reprezentowaniem podatnika w postępowaniach podatkowych. Jednolite pełnomocnictwo do niemal wszystkich czynności związanych z tą reprezentacją wyeliminuje konieczność składania pełnomocnictwa w każdej sprawie.
Dzisiejsze reguły prowadzą do osobliwych sytuacji, np. w postępowaniach podatkowych w sprawie tzw. pustych faktur. Zdarza się, że urząd skarbowy wszczyna wówczas dwa postępowania: jedno w sprawie podatku dochodowego, a drugie w sprawie VAT. Oba dotyczą tej samej osoby i tego samego problemu, mimo to podatnik musi składać dwa oddzielne pełnomocnictwa.
Trzeba docenić także unowocześnienie systemu doręczeń pism w postępowaniu podatkowym. Doręczenia profesjonalnym pełnomocnikom ?– radcom prawnym, adwokatom czy doradcom podatkowym – będą się odbywały wyłącznie pod wskazany adres poczty elektronicznej. To nie jest zupełną nowością, ponieważ już od maja istnieje taka teoretyczna możliwość. W praktyce jednak te przepisy nie zawsze działają. Wiele urzędów skarbowych jest do tego po prostu nieprzygotowanych. Nie ma przy tym stworzonego systemu potwierdzenia, że pismo dotarło do pełnomocnika. Nowe przepisy ordynacji powinny zatem także ten aspekt potwierdzeń uwzględnić.
Należy sobie życzyć, żeby nastąpiły również odpowiednie inwestycje w system informatyczny administracji skarbowej. Jeśli tak się nie stanie, to zarówno centralny rejestr pełnomocnictw, jak i elektroniczny system doręczeń pozostaną martwymi instytucjami.
—oprac. roch
Autor jest adwokatem, wspólnikiem kancelarii Perfect w Sosnowcu