Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny ?w wyroku z 7 maja 2014 r. w sprawach ?połączonych (II FSK 1958/12, II FSK 1353/12).
Skarżąca spółka w złożonym wniosku ?o interpretację przepisów prawa podatkowego zapytała, czy prowadząc działalność w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE) ?i korzystając ze zwolnienia dochodu ?z opodatkowania, może funkcjonować jako członek podatkowej grupy kapitałowej (PGK). Spółka przekonywała, że jedną z przesłanek warunkujących utworzenie PGK jest – zgodnie z art. 1a ust. 2 pkt 3 ?lit. a ustawy o CIT – niekorzystanie ze zwolnień od podatku na podstawie odrębnych ustaw przez spółki tworzące PGK. Zaś z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT wynika wprost zwolnienie od podatku dochodowego dla dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.
Organ podatkowy nie podzielił zdania spółki i wskazał, że ustawodawca zamierzał jedynie doprecyzować przepisy wprowadzone inną ustawą, co potwierdza wykładnia systemowa (vide art. 12 ust. 1 ustawy o SSE). Stąd podstawa zwolnienia znajduje się w przepisach odrębnych, nie zaś w ustawie o CIT.
Analogiczny wniosek został przez spółkę złożony w obu połączonych sprawach. Na wydane przez organ interpretacje spółka wniosła skargi do WSA. Wyrokiem z 16 lutego 2012 r. (I SA/Po 828/11) sąd oddalił skargę spółki, która wystąpiła do NSA ze skargą kasacyjną (II FSK 1353/12). Natomiast w wyroku z 9 maja 2012 r. ?( I SA/Po 320/12) WSA uchylił interpretację, na co w sprawie o sygn. II FSK 1958/12 organ odpowiedział, wnosząc skargę kasacyjną.
NSA podzielił stanowisko spółki. Artykuł 12 ustawy o SSE nie reguluje przedmiotowego zwolnienia podatkowego. Właściwym źródłem zwolnienia są ustawy o CIT oraz o PIT. Brak art. 12 ustawy o SSE nie wywoływałby żadnych negatywnych konsekwencji dla podmiotów prowadzących działalność w SSE. Wykładnia gramatyczna art. 12 ustawy o SSE potwierdza, że źródłem tego zwolnienia podatkowego jest norma zawarta w ustawie o CIT.
—Agata Kot, współpracownica Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte
Maciej? Guzek, doradca podatkowy, ?senior manager ?w Deloitte Doradztwo Podatkowe sp. z o.o. ?(biuro w Poznaniu)
Komentowane orzeczenie (zasługujące ?na pełną aprobatę) dotyczy jednej z kwestii będących w ostatnim czasie przedmiotem wyraźnej różnicy zdań pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Chodzi mianowicie o możliwość utworzenia podatkowej grupy kapitałowej (PGK) z udziałem spółki, korzystającej ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) ?ze względu na aktywność takiej spółki ?w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE). Ponieważ funkcjonowanie w ramach PGK ?daje podatnikom konkretne korzyści (główną jest możliwość konsolidacji wyników podatkowych spółek wchodzących w skład PGK), rozwiązanie to cieszy się rosnącą popularnością. Z drugiej jednak strony, gdy uczestnikiem PGK ma być spółka działająca na terenie SSE, organy podatkowe twierdzą, że jest to niedopuszczalne (np. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 lipca 2013 r., ILPB3/423-198/13-4/AO, czy Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 grudnia ?2012 r., ITPB3/423-609/12/DK).
Tok rozumowania organów podatkowych jest następujący: zgodnie z art. 1a ust. 2 pkt 3a ustawy o CIT, po utworzeniu PGK spółki tworzące grupę nie mogą korzystać ?ze zwolnień z podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw. Skoro o zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych wspomina art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (ustawa o SSE), to należy uznać, że spółki działające w strefach korzystają ze zwolnienia właśnie na podstawie odrębnych (od ustawy o CIT) przepisów. Tymi odrębnymi przepisami ma być zdaniem organów podatkowych właśnie ustawa o SSE.
Takie rozumowanie organów podatkowych ?nie zostało zaakceptowanie przez NSA ?w komentowanym orzeczeniu. Sąd bardzo trafnie wskazał, że gdyby pominąć w ogóle art. 12 ustawy o SSE (będący – zdaniem organów – źródłem zwolnienia z podatku), ?w sytuacji podmiotów działających w SSE ?nie nastąpiłaby zmiana. Nadal mogłyby ?one korzystać ze zwolnienia (na podstawie ?art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, którego treść w pełni wystarcza do tego, aby zastosować zwolnienie). Z kolei gdyby ?oprzeć się jedynie na art. 12 ustawy o SSE (bez sięgnięcia do regulacji zawartej ?w art. 17. ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT), to skorzystanie ze zwolnienia ?w praktyce nie byłoby możliwe, gdyż art. 12 ustawy o SSE nie wskazuje zasad korzystania ze zwolnienia (treść art. 12 w sposób ?wyraźny odsyła do zasad określonych ?w ustawie o CIT lub w ustawie o PIT, ?co dowodzi tego, że zasady zwolnienia ?zostały uregulowane właśnie w ustawach podatkowych). Nie można więc twierdzić, ?że zwolnienie dla podmiotów aktywnych ?na terenie SSE zostało wprowadzone na podstawie „odrębnych przepisów".
Komentowane orzeczenie to kolejne, po przełomowym wyroku NSA z 2 sierpnia ?2012 r. (II FSK 1614/11), rozstrzygnięcie, ?w którym prezentowane jest stanowisko, iż spółki strefowe mogą być uczestnikami PGK, gdyż źródłem zwolnienia pozostaje właśnie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Orzeczenie NSA wpisuje się również w coraz wyraźniej rysującą się linię orzeczniczą na poziomie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentujących analogiczny pogląd (np. wyrok WSA w Krakowie z 6 marca 2013 r., I SA/Kr 1615/12, wyrok WSA w Warszawie ?z 22 listopada 2012 r., III SA/Wa 715/12). Wypada mieć nadzieję, że wobec takiego podejścia Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz większości składów orzekających WSA organy podatkowe skorygują swoje ?– w mojej ocenie nieprawidłowe – spojrzenia na omawianą kwestię.