Czego dotyczył spór
Spółka jest właścicielem samolotu pasażerskiego i wykorzystuje go do przewozu pracowników i członków zarządu spółki, podróżujących w celach służbowych. Samolot nie jest wykorzystywany bezpośrednio do celów zarobkowych, tj. spółka nie świadczy usług przewozu na rzecz innych podmiotów. Do napędu samolotu wykorzystywane jest paliwo lotnicze nabywane bez akcyzy. Firma jest zarejestrowana jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Spółka, występując o interpretację, zadała pytanie, czy w świetle definicji „prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym", zawartej w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, jest uprawniona do zakupu paliwa lotniczego zwolnionego z akcyzy. Zdaniem spółki, wykorzystanie samolotu dla celów prowadzonej działalności gospodarczej uprawnia do stosowania zwolnienia, bez względu na to, czy samolot jest bezpośrednio wykorzystywany do świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, czy też służy tylko do przewozu pracowników posiadacza samolotu w ramach jego działalności gospodarczej.
Dyrektor izby skarbowej, działając w imieniu ministra finansów, w interpretacji indywidualnej uznał za nieprawidłowe stanowisko przedsiębiorstwa. Jego zdaniem spółka nie może korzystać ze zwolnienia z akcyzy, ponieważ nie świadczy odpłatnych usług lotniczych na rzecz innych podmiotów przy wykorzystaniu posiadanego samolotu, lecz wykorzystuje go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do przewozu pracowników i członków zarządu. Zatem spółka powinna nabywać paliwo używane do posiadanego statku powietrznego na zasadach ogólnych z zapłaconym podatkiem akcyzowym.
Rozstrzygnięcie
Firma zaskarżyła interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, który podzielił stanowisko dyrektora izby, że spółce nie przysługuje zwolnienie z tytułu zużycia paliwa lotniczego w przypadku przewozu pracowników.
Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę, które korzystają z niego w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.
Także art. 14 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2003/96/WE powinien być interpretowany w ten sposób, że ze zwolnienia z podatku od paliw samolotowych nie może korzystać przedsiębiorstwo, które używa samolotu w celu zapewnienia transportu pracowników do klientów lub na targi handlowe, gdy ów transport nie służy bezpośrednio świadczeniu przez to przedsiębiorstwo odpłatnych usług lotniczych.
Spółka w swoim wniosku o interpretację wyraziła opinię, że skoro przepis wymagał interpretacji ministerstwa, to znaczy, że był niejasny. Przedsiębiorca nie powinien zatem ponosić konsekwencji za wadliwie sformułowane przepisy, co do których możliwa była różnorodna interpretacja. A zatem firma nie powinna płacić podatku akcyzowego za okres, w którym nabywała paliwo lotnicze bez akcyzy, ponieważ nie znała jeszcze właściwej interpretacji przepisów.
Tego zdania nie podzielił sąd. Skoro spółka nie była uprawniona do skorzystania ze zwolnienia, to będzie ona zobowiązana do obliczenia i wpłacenia akcyzy w związku ze zużytym już paliwem lotniczym.
Sąd wyjaśnił, że otrzymana interpretacja nie wpływała na działanie podatnika, skoro doszło do niego przed otrzymaniem interpretacji indywidualnej. W takiej sytuacji podatnik nie może oczekiwać zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku. Nie ma bowiem związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zastosowaniem się podatnika do interpretacji a obowiązkiem podatkowym oraz wynikającym z niego zobowiązaniem podatkowym.
sygnatura akt: III SA/Łd 1213/13