Przepisy zabraniają wrzucania wydatków na napoje wyskokowe do kosztów. Ale tylko wówczas, gdy ich przekazywanie ma związek z reprezentacją firmy. Inaczej jest, jeśli alkohol jest dodatkiem do dużych zakupów. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.
Wystąpiła o nią firma handlująca częściami samochodowymi. Rozpoczyna ona akcję promocyjną swoich towarów. Do jednorazowej transakcji, której wartość przekroczy 499 zł, dodawać będzie cztery piwa. Zasady tej akcji (tzw. sprzedaży premiowej) określa regulamin.
Czy wydatek na piwo może być kosztem uzyskania przychodów? Firma twierdzi, że tak, ponieważ możliwość otrzymania gratisu ma skłonić potencjalnych klientów do zakupów, co spowoduje zwiększenie obrotów. W tej sytuacji nie ma zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, mówiący o wyłączeniu z kosztów wydatków na reprezentację, w szczególności przeznaczonych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Piwo jest bowiem powszechnym towarem, niekojarzącym się z czymś wyjątkowym, co jest uważane za cechę reprezentacji. Wydatki związane zatem z jego zakupem, jako wspomagające sprzedaż podstawowych towarów, mogą być podatkowym kosztem.
Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Przypomniał, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas gdy:
> osoba nabywająca towar bądź usługę dostaje nagrodę,
> jest ona przyznawana każdemu, kto spełnia określone przez sprzedawcę warunki,
> nie jest to towar ani usługa, które kupił nabywca.
Sprzedaż premiowa ma na celu uatrakcyjnienie zakupów poprzez gwarantowanie nagrody po spełnieniu regulaminowych warunków, np. wydaniu określonej kwoty. Zachęca to nabywcę do transakcji. Celem akcji jest przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych, dzięki czemu ma zostać zwiększona sprzedaż. Są więc spełnione przesłanki z definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Mówi ona o wydatkach poczynionych w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Przedsiębiorca powinien jednak pamiętać o udokumentowaniu akcji. Potrzebny będzie przede wszystkim jej regulamin oraz potwierdzenia odbioru nagród przez beneficjentów lub ich lista.
Izba Skarbowa potwierdziła też, że wydatki związane ze sprzedażą premiową nie mieszczą się w pojęciu reprezentacji. Nie są więc wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT. —Przemysław Wojtasik