Dopiero realizacja karty przedpłaconej, czyli fizyczne nabycie towaru lub usługi przez klienta, regulującego zapłatę poprzez wręczenie karty przedpłaconej, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, która wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w tym podatku. Wydanie towarów lub wyświadczenie usługi za karty podarunkowe podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych według stawek właściwych dla danego towaru lub usługi (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 marca 2013 r., IPPP2/443-83/13-2/MM; interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 28 maja 2012 r., IPPP1/443-246/12-2/AP; interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lutego 2010 r., IBPP1/443-1168/09/MS; interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 maja 2011 r., ITPP1/443-326/11/KM).

Takie wydanie towarów lub usług sprzedawca jest obowiązany udokumentować fakturą (lub rachunkiem, jeżeli w danym przypadku nie jest zobowiązany do wystawiania faktur). Jeżeli natomiast sprzedaż z zapłatą za pomocą kart przedpłaconych jest prowadzona na rzecz klientów indywidualnych, to sprzedawca może być zobowiązany do zaewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Przykład

Firma A prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia poprzez sieć wyspecjalizowanych sklepów. Sprzedaż na rzecz klientów indywidualnych ewidencjonuje na kasie fiskalnej. W ofercie firmy A znajdują się towary objęte różnymi stawkami VAT. W celu zwiększenia sprzedaży firma A emituje oraz prowadzi sprzedaż kart podarunkowych (w formie elektronicznego bonu towarowego – znaku legitymacyjnego). Karty podarunkowe upoważniają do zakupu w określonym terminie dowolnego towaru w sklepach firmy A. Karta podarunkowa jest kartą na okaziciela, może być ona doładowana na dowolną kwotę z przedziału pomiędzy 50 a 1000 zł. Karty sprzedawane są na rzecz klientów detalicznych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) oraz klientów instytucjonalnych (firm). W praktyce z kart wydanych klientom instytucjonalnym, korzystają osoby fizyczne, którym ten klient przekazał karty. Ważność danej karty wynosi 9 miesięcy. Po upływie tego terminu (9 miesięcy od ostatniego doładowania) nie jest możliwa realizacja praw wynikających z danej karty. W przypadku przeterminowania karty, środki pieniężne wpłacone w zamian za jej wydanie nie podlegają zwrotowi. W przypadku zapłaty kartą za towar, jeżeli wartość wydanego towaru przekroczy wartość karty podarunkowej, klient dopłaca różnicę inną formą płatności. Jeśli natomiast wartość towaru jest niższa niż wartość karty, to klient ma prawo ponownie z niej skorzystać aż do wyczerpania środków lub upływu terminu ważności. Nie ma natomiast możliwości wymiany karty na gotówkę. Każda karta posiada unikatowy numer pozwalający na jej identyfikację. Wydanie karty podarunkowej przez firmę A nie podlega opodatkowaniu VAT, niezależnie od tego, czy nabywcą karty jest klient indywidualny, czy instytucjonalny. Wydanie karty może być zatem udokumentowane notą księgową lub innym dokumentem księgowym. Dopiero w przypadku zapłaty za towar dokonanej kartą powstaje obowiązek podatkowy. Wydanie towaru powinno być opodatkowane według właściwej stawki dla danego towaru i udokumentowane fakturą – w przypadku sprzedaży na rzecz klienta instytucjonalnego albo paragonem fiskalnym – w przypadku sprzedaż na rzecz klienta indywidualnego. Na żądanie klienta indywidualnego powinna być wystawiona faktura.