Wydatki na zakup banerów reklamowych, czy tablic reklamowych rozlicza się poprzez odpisy amortyzacyjne (chyba że ich wartość początkowa nie przekracza 3500 zł). Oznacza to konieczność wprowadzenia tych składników majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Co mówią przepisy
Zasadniczo za środki trwałe podlegające amortyzacji, stosownie do art. 16a ust. 1 ustawy o CIT i art. 22a ust. 1 ustawy o PIT, uważa się:
– jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
Do środków trwałych o funkcji typowo reklamowej należy zaliczyć wszelkiego rodzaju tablice reklamowe, banery reklamowe.
Obiekt zbiorczy
W Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje. W nielicznych przypadkach w ewidencji środków trwałych obiektem będącym przedmiotem amortyzacji jest tzw. obiekt zbiorczy, którym może być np. baner reklamowy wraz z oświetleniem i mocowaniem, składający się z wielu pojedynczych elementów, które nie mogą funkcjonować samodzielnie, a jedynie jako obiekt zbiorczy. Zatem baner reklamowy wraz z oświetleniem i mocowaniem, umieszczony przez podatnika na innym obiekcie (np. budynku, elewacji elewatora) spełnia warunki pozwalające zakwalifikować go do środków trwałych (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 5 lu- tego 2008 r., IBPB3/423-245/07/AK).
Środki trwałe o typowo reklamowych charakterze są klasyfikowane w KŚT zazwyczaj jako grupa 08, rodzaj 808 pozostałe – narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, które powinny być amortyzowane według stawki 20 proc. ujętej w poz. 08 „Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych".
Na przykładzie banera reklamowego pogląd taki potwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 5 lutego 2008 r. (IBPB3/423-245/07/AK), a tabli- cy reklamowej Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu w interpretacji z 19 kwietnia 2005 r. (PDP-423/6-1/05).
Przykład
Firma A nabyła w sierpniu 2013 r. baner reklamowy (wraz z oświetle niem oraz usługą montażu) za cenę 14 760 zł (cena netto – 12 000 zł, VAT – 2760 zł). VAT naliczony został przez firmę odliczony w rozliczeniu za sierpień 2013 r. Baner reklamowy został oddany do użytku 28 sierpnia i będzie amortyzowany metodą liniową. Wartością początkową banera reklamowego jest jego cena nabycia, czyli kwota należna zbywcy pomniejszona o VAT, tj. 12 000 zł. Do tak ustalonej podstawy naliczania odpisów amortyzacyjnych firma A stosuje ustawową 20 proc. roczną stawkę amortyzacyjną. Roczny odpis amortyzacyjny wynosi zatem 2400 zł (12 000 zł x 20 proc.), a miesięczny odpis amortyzacyjny 200 zł (2400 zł : 12 miesięcy). Pierwszego odpisu amortyzacyjnego firma A dokona za wrzesień 2013 r.
Maszyny, urządzenia i środki transportu
Do środków trwałych niektóre organy podatkowe pozwalają zaliczyć również maszyny, urządzenia, narzędzia czy środki transportu o ogólnym charakterze, które zostały przeznaczone do działań reklamowych i są wyłącznie w tym celu wykorzystywane, np.:
Jeżeli jednak składnik majątku nie jest wykorzystywany w prowadzonej przez podatnika działalności, lecz służy jego potrzebom osobistym, to nie może być uznany za środek trwały.
Nie na potrzeby osobiste
Tym samym nie można odnosić w koszty uzyskania przychodów (poprzez odpisy amortyzacyjne) wydatków na jego zakup. Pogląd taki na przykładzie zakupionego przez podatnika (osobę fizyczną) quada wyraziła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 31 mar- ca 2008 r. (ITPB1/415-18/08/PSZ), uznając, że co najwyżej wydatki poniesione na wykonanie reklamy na pojeździe będą stanowić koszty uzyskania przychodów. Są to bowiem wydatki związane z reklamą, a zatem związane z przychodami uzyskiwanymi z prowadzonej przez podatnika działalności.
Niskocenne środki trwałe
Wartość początkowa znacznej części majątku trwałego służącego celom reklamowym nie przekracza 3500 zł. Stanowią one zatem tzw. niskocenne środki trwałe.
W przypadku niskocennych środków trwałych (a więc takich, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł), podatnicy wedle swego wyboru mogą:
Przykład
Firma B nabyła we wrześniu 2013 r. tablicę reklamową za cenę 2952 zł (cena netto – 2400 zł, VAT – 552 zł). VAT naliczony zostanie przez firmę odliczony w rozliczeniu za wrzesień 2013 r. Tablica reklamowa została oddana do użytku 28 września. Firma B ma do wyboru trzy możliwości:
1) nie dokonywać odpisów amorty- zacyjnych – wydatki poniesione na nabycie tablicy reklamowej w wysokości 2400 zł będą kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania, tj. we wrześniu 2013 r.,
2) dokonywać odpisów amortyzacyjnych według zasad ogólnych. Zakładając, że do tablicy reklamowej firma B powinna zastosować liniową metodę rozliczenia, rozliczenia będą się przedstawiać następująco: Wartością początkową tablicy reklamowej będzie jej cena nabycia, czyli kwota należna zbywcy pomniejszona o VAT, tj. 2400 zł. Do tak ustalonej podstawy naliczania odpisów amortyzacyjnych firma B powinna zastosować ustawową 20 proc. roczną stawkę amortyzacyjną. Roczny odpis amortyzacyjny wyniesie zatem 480 zł (2400 zł x 20 proc.), a miesięczny odpis amortyzacyjny 40 zł (480 zł : 12 miesięcy). Pierwszego odpisu amortyzacyjnego firma B. powinna dokonać za październik 2013 r.
3) dokonać odpisów amortyzacyjnych jednorazowo – w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego albo w miesiącu następnym, tj. we wrześniu albo w październiku 2013 r. Wysokości odpisu to 2400 zł.
W przypadku wyboru wariantu 2 lub 3 firma B powinna tablicę reklamową wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.