- Jesteśmy wydawcą książek i czasopism specjalistycznych z dziedziny medycyny. Jednym z działań marketingowych związanych z pozyskiwaniem nowych odbiorców oraz rozpowszechnianiem poszczególnych tytułów jest dla nas nieodpłatne przekazywanie egzemplarzy czasopism wybranym lekarzom (np. podczas specjalistycznych konferencji i sympozjów) lub towarzystwom naukowym (władze towarzystwa przekazują je następnie swoim członkom). Podobne działania są podejmowane przy promocji nowo wydawanych książek z zakresu medycyny. W tym celu wybraną partię przekazujemy często jako próbki przedstawicielom środowiska medycznego. Czy przekazywanie bezpłatnych egzemplarzy czasopism i książek w takiej formie pozwala na uznanie ich za próbki, tzn. czy zwalnia nas z obowiązku naliczenia VAT?

Przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

- ma na celu promocję tego towaru oraz

- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru (art. 7 ust. 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia br.).

Zgodnie z uzasadnieniem do nowelizacji ustawy o VAT, która wprowadziła takie właśnie brzmienie tego przepisu, „za próbki mogą być uznane pełnowartościowe egzemplarze towarów, przykładowo książki, w tym egzemplarze do recenzji oraz płyty, jeżeli zostaną spełnione określone w proponowanym przepisie warunki".

Ustawodawca ma tu na myśli wyjątek znajdujący się w definicji próbki, zgodnie z którym możliwe jest udostępnienie towaru w formie umożliwiającej zaspokojenie potrzeb odbiorcy końcowego, jeżeli jest to „nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru".

W pytaniu Czytelnika mamy do czynienia z takim właśnie rodzajem promocji. Przekazanie wybranym odbiorcom pełnowartościowego egzemplarza książki czy czasopisma jest tutaj nieodłącznym elementem akcji zmierzającej do ich popularyzowania, gdyż tylko w taki sposób potencjalni odbiorcy mogą w pełni docenić produkt i pomóc w jego dalszym promowaniu.

Należy więc uznać, że tego rodzaju strategia marketingowa wydawcy pozwoli na uznanie pełnowartościowych egzemplarzy książek i czasopism specjalistycznych za próbki w świetle regulacji ustawy o VAT i tym samym umożliwi ich wyłączenie z opodatkowania.

—Agata Łapińska Tax Manager w ASB Tax Sp. z o.o.