- Ustanowiłem pełnomocnika – mojego księgowego - do podpisywania deklaracji w urzędzie skarbowym. Chciałbym wycofać to pełnomocnictwo i ustanowić w tym charakterze inną osobę, która właściwie zadba o interesy mojej firmy. W jaki sposób należy odwołać pełnomocnictwo i powołać nową osobę? Czy jest jakiś szablon takiego pisma?
– pyta czytelnik.
Organ podatkowy ma obowiązek przyjąć pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa, pod warunkiem, że jest organem właściwym w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Zgodnie z art. 80a § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) deklaracja może być bowiem podpisana przez pełnomocnika podatnika, płatnika czy inkasenta.
Kwalifikacje nie mają znaczenia
Podpisanie deklaracji podatkowej przez pełnomocnika powoduje, że podatnik (płatnik czy inkasent) nie ma obowiązku składania pod nią swojego podpisu.
Pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych. Nie musi to być koniecznie osoba o określonych kwalifikacjach, np. adwokat czy doradca podatkowy. Jednak pełnomocnikiem może być tylko osoba fizyczna, a nie np. kancelaria doradztwa podatkowego.
Wcześniej lub jednocześnie
Zarówno ustanowienie pełnomocnika, jak i jego odwołanie powinno zostać zgłoszone na piśmie lub ustnie do protokołu. Organ podatkowy nie może kwestionować podpisu, a więc i skuteczności deklaracji podatkowej podpisanej przez pełnomocnika, jeśli pełnomocnictwo zostało zgłoszone do tego organu przed złożeniem deklaracji. Istotne jest zatem, aby pełnomocnictwo zostało złożone przed lub jednocześnie z deklaracją podatkową.
Nie dotyczy innych działań
To szczególny rodzaj pełnomocnictwa. Upoważnia jedynie do złożenia podpisu na deklaracji, z wyłączeniem innych działań na rzecz podatnika. Przykładowo nie uprawnia ono do sporządzenia deklaracji - ta czynność musi wynikać z innego tytułu prawnego. Osoba ustanowiona jedynie do podpisywania deklaracji nie może też poprawiać danych zawartych w deklaracji.
Wszelkie skutki prawno – podatkowe, które są związane z danymi zawartymi w deklaracji podatkowej podpisanej przez pełnomocnika obciążają podatnika (płatnika, inkasenta). Pełnomocnik nie ponosi z tego tytułu odpowiedzialności względem organu podatkowego (wyrok NSA z 18 grudnia 2009 r., I FSK 1303/08).
Konieczne elementy
Nie ma ustawowego wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych, za wyjątkiem deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W tym ostatnim przypadku rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (DzU z 2011 nr 286, poz. 1681) określono wzór takiego pełnomocnictwa.
Samo pełnomocnictwo powinno zawierać adresata podania, nadawcę, datę i miejsce sporządzenia, wskazanie pełnomocnika i zakresu obowiązywania pełnomocnictwa wraz z adresem do doręczeń. W piśmie dotyczącym odwołania pełnomocnictwa należy z kolei zawrzeć adresata podania, nadawcę, datę i miejsce sporządzenia, wskazanie odwoływanego pełnomocnika wraz z informacją, z jakim dniem pełnomocnictwo zostało odwoła.