- Kontrahent – stały odbiorca zawiadomił mnie, że część zakupionego w mojej firmie towaru jest niepełnowartościowa. Chciałbym przyznać mu bonifikatę z tego tytułu. Jak prawidłowo udokumentować takie zdarzenie (jestem podatnikiem VAT) i dokonać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

– pyta czytelnik.

Przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust.1. ustawy o PIT).

Zatem w przypadku, gdy kontrahent zawiadamia podatnika, że zakupiony towar jest niepełnowartościowy, to podatnik może udzielić mu bonifikaty na wadliwą partię towaru, a bonifikata ta pomniejszy przychody sprzedawcy.

W związku z przyznaną bonifikatą należy wystawić fakturę korygującą, w której określa się wysokość przyznanej bonifikaty. Wystawioną korektę należy przekazać kontrahentowi, zaś kwotę udzielonej bonifikaty zwrócić gotówką lub na rachunek bankowy ewentualnie rozliczyć przy kolejnej transakcji, w zależności od przyjętych zasad współpracy.

Udzielona bonifikata zmniejsza przychody podatnika. Fakturę korygującą należy zaksięgować ze znakiem minus. Bonifikata oznacza bowiem zmniejszenie uzgodnionej wcześniej należności za przekazany towar. Przychód będzie pomniejszony w momencie wystawienia faktury korygującej.

Otrzymanie faktury przyznającej bonifikatę powinno być potwierdzone przez odbiorcę. Sprzedawca może ująć korektę w rozliczeniach VAT dopiero wtedy, gdy dysponuje potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez odbiorcę.

Wynika to z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.

Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskał.

Przykład

Właściciel sklepu sportowego „Włóczykij" wystawił dla swojego klienta fakturę dokumentującą sprzedaż namiotu na kwotę 500 złotych netto. Transakcja miała miejsce w maju 2013 r. W późniejszym czasie okazało się, że namiot ten nie jest kompletny.

W lipcu 2013 r. klient zgłosił to właścicielowi sklepu, a ten postanowił udzielić klientowi bonifikaty na zakupiony wcześniej towar w kwocie 65 złotych. Faktura korygująca została wystawiona w lipcu i w tym samym miesiącu klient potwierdził jej odbiór.

—Kamil Sikora partner zarządzający, Biuro Rachunkowe Norwegian Finance