Ruszyła kolejna edycja akcji „Weź paragon", która potrwa do 24 lutego. Działania urzędów kontroli skarbowej i urzędów skarbowych obejmą przede wszystkim miejscowości turystyczne i wypoczynkowe. Inspektorzy tradycyjnie sprawdzą przedsiębiorstwa z branży m.in. handlowej, gastronomicznej, przewozu osób, świadczące usługi parkingowe, wypożyczalnie sprzętu sportowego i turystycznego oraz puby, dyskoteki i kawiarnie.

Uświadomić klientów

– „Weź paragon" to bardzo skuteczne narzędzie walki z szarą strefą. Niejednokrotnie bywało, że samo pojawienie się oznakowanego patrolu kontroli skarbowej powodowało, iż dzienne obroty sklepiku w miejscowości turystycznej rosły o kilkaset procent – mówi inspektor Andrzej Bartyska z Urzędu Kontroli Skarbowej w Gdańsku.

Do najczęstszych błędów, poza niewydawaniem paragonów, należy nabijanie na kasę innego towaru niż faktycznie sprzedawany. Zdarzają się też przedsiębiorcy, którzy używają atrapy kasy fiskalnej.

Inspektor Bartyska dodaje, że akcja wpływa też na zwiększenie świadomości podatników, którzy coraz częściej domagają się wydania paragonu, a jeśli go nie dostaną, informują o nieprawidłowościach urząd kontroli skarbowej. Często przyczyną donosu jest sytuacja, w której przedsiębiorca nie wydaje paragonu, a potem nie chce uwzględnić reklamacji wadliwego towaru.

– Sprawdzamy wszystkie takie zawiadomienia, bo w niemal 100 proc. okazują się trafne. Klientów zachęcamy zaś nie tylko do odbierania, ale także do czytania paragonów. Mieliśmy np. sygnał od podatniczki, która kupiła w sklepie towar za 200 zł, a dopiero w domu zobaczyła, że na wydruku z kasy fiskalnej widniało 30 groszy – opowiada inspektor Bartyska.

Reklama
Reklama

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych muszą prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku z użyciem kas rejestrujących. Taki wymóg dotyczy zarówno tych, którzy handlują w sklepie, na bazarze, stoisku z pamiątkami, jak i tych sprzedających w Internecie.

Należy pamiętać, że od 2013 r. kasę fiskalną musi mieć każdy podatnik, którego obrót detaliczny przekroczył w poprzednim roku 20 tys. zł. Limit obowiązuje zarówno tych, którzy kontynuują działalność, jak i tych, którzy dopiero ją rozpoczynają w 2013 r. W poprzednim roku było to 40 tys. zł dla kontynuujących i 20 tys. zł dla początkujących. Zmianę, która ma obowiązywać w latach 2013–2014, wprowadziło rozporządzenie ministra finansów z 29 listopada 2012 r. (DzU z 8 lutego, poz. 1382).

Osoby zwolnione ze stosowania kas muszą prowadzić tylko skróconą dzienną ewidencję przychodu, w której powinny wpisywać wszystkie transakcje sprzedaży.

Kary dla nieuczciwych

– Za niewydanie paragonu lub brak kasy inspektor kontroli skarbowej musi nałożyć mandat od 160 zł do 3,2 tys. zł – informuje Andrzej Bartyska.

Jeśli jednak dany sprzedawca okazuje się recydywistą i po raz kolejny zostaje przyłapany na nieewidencjonowaniu obrotu, grozi mu kara grzywny. Zwykle w takich sytuacjach zostaje też wszczęta kontrola skarbowa.

Jarosław Ziobrowski z kancelarii WKB Wierciński Kwieciński Baehr zwraca uwagę, że przedsiębiorcy przygotowujący się do kontroli powinni sprawdzić prawidłowość stosowanych stawek VAT oraz stan techniczny kasy.

– Przede wszystkim ważne jest przeszkolenie pracowników, by wydawali paragon za każdym razem. Nie każdy też pamięta, że towar należy nabić na kasę w momencie sprzedaży, a nie np. pod koniec dnia. Zasady tej nie zmienia nawet awaria prądu czy samej kasy – zwraca uwagę.

Ważne jest też posiadanie kasy rezerwowej, która powinna być przypisana do jednego miejsca. Poza tym należy pamiętać o obowiązku sporządzania raportu fiskalnego dobowego na koniec dnia i miesięcznego na koniec miesiąca.

OPINIA

Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy ministra finansów

Przedsiębiorcy zobowiązani do posiadania kasy fiskalnej powinni co do zasady zarejestrować przy jej użyciu każdą sprzedaż.

Ten, kto sprzeda towar lub usługę z pominięciem kasy albo nie wyda paragonu, popełnia czyn zabroniony. Grozi mu zapłata mandatu, a jeśli odmówi jego przyjęcia, sprawa może skończyć się w sądzie.

Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.

Ma też duże znaczenie dla kupującego, ponieważ ułatwia złożenie ewentualnej reklamacji oraz umożliwia porównanie cen.

Dlatego akcja „Weź paragon" będzie kontynuowana, gdyż jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów wspierania uczciwej konkurencji i likwidacji szarej strefy.

Monika Pogroszewska: Weź paragon podczas ferii