Podatnicy często składają urzędom skarbowym korekty deklaracji. Może się zdarzyć, że po złożeniu korekty podatnik musi wpłacić do urzędu podatek wraz z odsetkami za zwłokę, bo wpłacił go za mało, albo po dokonaniu korekty powstanie nadpłata podatku, którą urząd może oddać podatnikowi.
Koniecznie z wyjaśnieniem
Prawo do złożenia korekty wynika z art. 81 i art. 81b ordynacji podatkowej (dalej: o.p.). Korekta deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pismem wyjaśniającym. Korektę z poprawnymi danymi należy złożyć na tym samym druku na jakim złożono pierwszą wersję.
Trzeba także zaznaczyć, że jest to korekta deklaracji oraz dołączyć wyjaśnienie co było powodem jej złożenia. Praktyka organów podatkowych wskazuje, że jeśli pierwsza wersja deklaracji została złożona wraz z załącznikami, to podatnik składając korektę deklaracji musi złożyć cały komplet dokumentów, a więc załączniki też.
Kiedy nie można zmieniać
Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.
Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu:
- kontroli
- postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Przykład
Spółka z o.o. X złożyła za 2010 r. deklarację CIT-8. W spółce przeprowadzono kontrolę w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za 2010 r. W toku kontroli stwierdzono, że spółka musi dopłacić do urzędu skarbowego podatek w wysokości 20 000 zł. Spółka zgodziła się z ustaleniami kontroli i po jej zakończeniu złożyła korektę zeznania CIT-8 za 2010 r.
W tym przypadku złożenie korekty deklaracji po zakończeniu kontroli zgodnej z ustaleniami kontroli i zapłaty w całości zobowiązania nie powoduje wszczęcia postępowania podatkowego ze strony organu podatkowego.
Jeśli podatnik złożyłby w urzędzie korektę deklaracji w trakcie kontroli podatkowej i korekta obejmowałaby zakres kontroli, to taki dokument nie wywołuje skutków prawnych, ale podlega ocenie przez organ podatkowy i należy go traktować jako dowód.
Urząd nie może odmówić przyjęcia korekty, musiałby wydać postanowienie z art. 216 o.p., że korekta nie wywołuje skutków prawnych.
Obniżona stawka odsetek
Jeżeli podatnik pomylił się w deklaracji i na skutek złożonej korekty musi zapłacić podatek do urzędu to może liczyć na niższe odsetki od tej zaległości pod warunkiem, że dobrowolnie złożył korektę wraz z uzasadnieniem przyczyn jej złożenia i zapłacił w całości zaległość w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty ( art. 56 § 1a o.p.). Obniżona stawka wynosi 75 proc. stawki odsetek za zwłokę.
Niższych odsetek podatnik nie zapłaci, gdy złoży korektę deklaracji po doręczeniu mu zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, albo kiedy korekta ma miejsce w wyniku czynności sprawdzających lub została złożona po zakończeniu kontroli.
Gdy jest nadpłata
Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty zawarte jest w art.75 o.p. i przysługuje podatnikom, płatnikom oraz inkasentom.
Jeżeli podatnik wykazał w deklaracji zobowiązanie podatkowe nienależnie lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek, to może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. W takim przypadku razem z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację wraz z załącznikami, jeśli poprzednio zostały złożone.
W momencie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wszczęcie organ wszczyna postępowanie podatkowe na wniosek strony. Jeżeli nadpłata nie budzi wątpliwości, to nadpłata zwracana jest bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Termin zwrotu wynosi dwa miesiące od dnia złożenia przez podatnika lub inkasenta wniosku o stwierdzenie nadpłaty.
Nie grozi odpowiedzialność
W zakresie objętym postępowaniem kontrolnym kontrolowany może w terminie siedmiu dni dokonać korekty poprzednio złożonej deklaracji w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym.
Kontrolowany ma obowiązek w terminie trzech dni zawiadomić organ kontroli skarbowej, że złożył w urzędzie właściwym dla swojej siedziby lub miejsca zamieszkania korektę deklaracji.
Jednocześnie organ skarbowy informuje organ kontroli skarbowej o złożeniu deklaracji korygującej przez podatnika (art. 14c i art. 24 ust. 4 ustawy o kontroli skarbowej).
Podatnik, który złoży korektę zgodną z ustaleniami kontroli i zapłaci w całości należność, zyskuje wyłączenie z odpowiedzialności karnoskarbowej z art. 16a kodeksu karnego skarbowego.
Urząd uzupełni sam
Korygowanie deklaracji przez organ podatkowy reguluje art. 274 o.p.
Organ może skorygować deklarację za podatnika jeżeli stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe, inne oczywiste pomyłki lub wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. Organ koryguje deklarację dokonując poprawek czy uzupełnień jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku złożenia korekty nie przekracza 1000 zł.
Korekta deklaracji z urzędu dotyczy tylko takich błędów, co do których organ podatkowy nie ma wątpliwości i wiadomo którą pozycję należy poprawić. Jeśli nie da się ustalić, która pozycja w deklaracji jest błędna, to należy wezwać podatnika do wyjaśnienia i skorygowania błędu.
Przykład
Podatnik w zeznaniu podatkowym CIT-8 za 2011 r. błędnie wykazał sumę wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy, przez co zaniżył kwotę podatku do wpłaty o 500 zł. Organ podatkowy może w ramach czynności sprawdzających skorygować zeznanie za podatnika.
Na korektę podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Jeśli podatnik zgodzi się z ustaleniami organu (nie wniesie sprzeciwu w ustawowym terminie) korekta deklaracji z urzędu wywołuje takie same skutki jak ta złożona przez podatnika.
Przepisy dotyczące korygowania deklaracji przez organ podatkowy stosuje sie również do deklaracji składanych przez płatników, inkasentów oraz do załączników do deklaracji.
Organ podatkowy sam może skorygować deklarację
Organ podatkowy dokonując korekty deklaracji musi:
- potwierdzić za zgodność z oryginałem kopię skorygowanej deklaracji,
- doręczyć kopię skorygowanej deklaracji podatnikowi wraz z informacją o zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku czy wysokości straty albo informacją o braku takich zmian.