- Nasza firma zajmuje się produkcją różnego rodzaju serków i jogurtów. Planujemy przekazywać je w ramach akcji marketingowych do dużych sklepów. Wartość poszczególnych przekazywanych towarów nie przekracza 10 zł. Czy możemy nie wykazywać VAT należnego powołując się na przepis dotyczący prezentów małej wartości (zamierzamy przekazywać opakowania zbiorcze, których wartość przekroczy 100 zł)?
– pyta czytelnik.
Organy podatkowe zgadzają się, że w takiej sytuacji znajduje zastosowanie wyłączenie z opodatkowania. Z art. 7 ustawy o VAT wynika, że przekazanie towarów co do zasady jest obciążone VAT. Dotyczy to również nieodpłatnego przekazania, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu tych towarów.
Są jednak wyjątki. Jeden z nich dotyczy przekazania prezentów małej wartości. Chodzi o przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (niższy limit dotyczy sytuacji, gdy podatnik nie prowadzi ewidencji podmiotów obdarowanych).
W interpretacji z 24 sierpnia 2012 r. (IPPP2/443-601/12-2/AO) Izba Skarbowa w Warszawie zajmowała się pytaniem producenta wyrobów czekoladowych. Potwierdziła, że może on w ramach akcji marketingowych przekazywać bez konieczności wykazywania VAT należnego zbiorcze opakowania wyrobów handlowych (wartość pojedynczego produktu jest niższa niż 10 zł, ale w umie przekracza ten limit).
Wnioskodawca zaznaczył, że towarem handlowym (wyrobem gotowym podlegającym sprzedaży do ostatecznego konsumenta) jest pojedynczy produkt np. czekolada, baton. Dlatego to ich wartość jest decydująca. Wnioskodawca wskazał też, że dla celów controlingu wprowadził system ewidencjonowania nieodpłatnych wydań do poszczególnych podmiotów, który pozwala zidentyfikować konkretnego odbiorcę nieodpłatnie przekazywanego towaru handlowego.
Przedstawiciele handlowi przekazujący towary nieodpłatnie wypełniają specjalnie przygotowany formularz (elektroniczny lub papierowy). Dane w nim zawarte pozwalają zidentyfikować ilość przekazywanych nieodpłatnie towarów oraz ich rodzaj, nazwę podmiotu oraz imię i nazwisko osoby, która przyjmuje te wyroby w imieniu danego podmiotu oraz rodzaj akcji promocyjnej (ewidencja ta prowadzona jest tylko dla celów wewnętrznych firmy).
Korzystny dla podatników sposób wykładni potwierdza także interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 12 września 2011 r. (IPPP1-443-940/11-2/BS). Dotyczy ona przekazywania opakowań zbiorczych mydeł, detergentów, wyrobów toaletowych oraz chemii gospodarczej.
Inny przykład to odpowiedź Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 października 2011 r. (ILPP2/ 443-1049/11-3/AD). Zgodnie z nią „bez względu na ilość przekazywanych przez wnioskodawcę jednemu podmiotowi towarów, których jednostkowa wartość nabycia nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.
Tym samym, zainteresowany nie ma również w takim przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji osób obdarowanych. Z kolei w przypadku przekazywania długopisów o wartości poniżej 10 zł netto wraz z koszulkami o wartości przekraczającej 10 zł, wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania przekazania długopisów w ewidencji osób obdarowanych. W ewidencji tej należy natomiast ująć przekazanie koszulek, których wartość jednostkowa przekracza 10 zł".