Ustawa o rachunkowości

nie daje bezpośrednio odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób powinni wykazać aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Z pomocą przychodzą tu znowelizowane regulacje Krajowego Standardu Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy” (dalej KSR 2), z którego przedsiębiorstwa mogą korzystać na podstawie art. 10 pkt. 3

ustawy o rachunkowości

.

Pomoc publiczna

Coraz więcej firm korzysta z pomocy publicznej, rozpoczynając działalność w specjalnych strefach ekonomicznych (dalej SSE). Zgodnie z art. 12 ustawy o SSE dochody uzyskane w ramach zezwolenia strefowego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE są zwolnione od podatku dochodowego na określonych zasadach.

Reklama
Reklama

Zezwolenie strefowe wskazuje zwykle konkretne warunki, które przedsiębiorca musi spełnić, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Zgodnie z art. 16 ustawy o SSE zaliczają się do nich np.: poniesienie wymaganej wielkości nakładów, zatrudnianie określonej liczby pracowników przez określony czas, zakończenie inwestycji w danym terminie.

Ulga w podatku dochodowym wskutek rozpoczęcia działalności w SSE może być określona w dwojaki sposób. W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu nowej inwestycji ulga dotyczy określonej części poniesionych na tę inwestycję wydatków kwalifikowanych, czasami ograniczonych górnym limitem, które pomniejszają albo podstawę opodatkowania, albo sam podatek.

Przykładowo: może ona zostać określona jako 50 proc. poniesionych wydatków kwalifikowanych na daną inwestycję, nie więcej niż 100 mln zł. Alternatywnie, w razie korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, ulga podatkowa dotyczy kosztów pracy określonej liczby pracowników w określonym czasie (np. koszt pracy 100 nowo zatrudnionych pracowników w ciągu 2 lat).

Przyznana przedsiębiorcy ulga podatkowa wynikająca z rozpoczęcia działalności w SSE, będąca pomocą publiczną, może być rozliczana w ciągu kilku lat, do czasu wygaśnięcia zezwolenia.

Niejasne regulacje

Przygotowując roczne sprawozdanie finansowe powstaje pytanie, jak tę pomoc odpowiednio odzwierciedlić w księgach. Czy i jak rozpoznać aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego? Niestety, polskie przepisy regulujące tę materię są albo bardzo lakoniczne (ustawa o rachunkowości) albo dosyć złożone i mogą powodować wątpliwości interpretacyjne (KSR 2).

Do 2010 r. ani ustawa o rachunkowości , ani KSR 2 nie odnosiły się bezpośrednio do działalności w SSE, a kluczowe definicje w standardzie pomijały sytuację przedsiębiorstw strefowych (np. definicja premii inwestycyjnej nie obejmowała zwolnienia dochodu, czyli sytuacji z jaką mamy do czynienia w strefach).

Według ustawy o rachunkowości

Zasady ujmowania podatku odroczonego reguluje przede wszystkimi art. 37 ustawy o rachunkowości, który nie zmieniał się w ostatnich latach. Przepis ten nakazuje tworzenie rezerwy lub ustalenie aktywa z tytułu podatku odroczonego wynikających z różnic przejściowych oraz od strat podatkowych możliwych do rozliczenia.

Regulacje art. 37 są jednak ogólne i nie odnoszą się wprost do sytuacji przedsiębiorstw działających w SSE. Co ważne, ani pomoc publiczna, ani ulgi podatkowe możliwe do rozliczenia w przyszłości nie zostały uwzględnione w ustawowym katalogu jako podstawa do wykazania aktywa z tytułu podatku odroczonego.

Bazując jedynie na ustawie o rachunkowości, nie ma możliwości wykazania takiego aktywa z racji przyznanej pomocy publicznej z tytułu działania w SSE. Nie zwalnia to jednak przedsiębiorstw strefowych stosujących tę regulację od ustalania podatku odroczonego od powstałych różnic przejściowych. Kalkulacja ta musi być jednak dosyć złożona. Każdą różnicę przejściową (np. wynikającą z odpisu na należności) trzeba przeanalizować pod kątem, kiedy ulegnie odwróceniu.

Analiza ta jest konieczna, gdyż stawka podatkowa do kalkulacji podatku odroczonego zmieni się z zerowej (gdy przedsiębiorstwo działa w SSE), na 19 proc. (gdy zezwolenie strefowe wygaśnie).

Bazując na tamtych zapisach, trudno było uznać za zasadne wykazywanie aktywa z tytułu podatku odroczonego z tytułu działania w SSE.

Zmieniony standard

Możliwość wykazania aktywa z tytułu uzyskania pomocy publicznej po rozpoczęciu działalności w SSE pojawiła się dopiero w przepisach znowelizowanego w połowie 2010 r. KSR 2.

Zmieniony standard wprowadził kategorię zwolnień podatkowych jako podstawę do wykazania aktywa z tytułu podatku odroczonego. Uzupełniono definicję premii inwestycyjnej, która obecnie obejmuje m.in. zwolnienie dochodu w przypadku nabycia lub wytworzenia składnika aktywów podlegającego amortyzacji lub gruntu, niewiążące się ze zmniejszeniem jego wartości podatkowej.

Znowelizowany KSR 2 wprowadził także definicję niewykorzystanych ulg podatkowych, określonych jako dochody wolne od podatku oraz zmniejszenia podstawy opodatkowania, podlegające przeniesieniu do odliczenia w następnych latach podatkowych.

Te definicje uwzględniają już sytuację przedsiębiorstw rozpoczynających działalność w SSE w związku z poniesieniem nakładów inwestycyjnych lub z tworzeniem nowych miejsc pracy. Zarówno z racji premii inwestycyjnych, jak i niewykorzystanych ulg podatkowych standard nakazuje naliczenie aktywa z tytułu podatku odroczonego.