Taki obowiązek nakładają na podatników prowadzących ewidencję obrotu za pomocą kas rejestrujących znowelizowane 18 marca 2011 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, które 1 września 2011 r. weszły w życie.

Odtąd sprzedawcy muszą ponadto niezwłocznie zawiadamiać serwis kas rejestrujących o każdej nieprawidłowości w pracy kasy oraz zgłaszać je do obowiązkowego przeglądu technicznego.

Co więcej, taki obowiązkowy przegląd techniczny – zgodnie z nowymi przepisami art. 111 ust. 3a pkt 11 ustawy o VAT – wymagany będzie również w wypadku tych kas fiskalnych, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane. Ma on zostać przeprowadzony przed ponownym wykorzystaniem kasy do prowadzenia ewidencji obrotu.

Lista nowych obowiązków jest dłuższa i obejmuje np. udostępnianie kas rejestrujących do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów.

Nowością będzie też wprowadzenie opłaty za wydanie albo odmowę wydania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje, kryteria oraz warunki techniczne, którym musi odpowiadać. Co ważne, dotychczasowe potwierdzenia zachowują moc do dnia określonego w nich.

Podstawa prawna: ustawa z 18 marca 2011 r. DzU nr 64, poz. 332

Czytaj także w serwisie:

Dobra Firma

»

Podatki i księgi

»

VAT

»

Kasy fiskalne