Rozpoczęcie działalności gospodarczej wymaga często dokształcenia w konkretnej dziedzinie. Fiskus pozwala zaliczyć do kosztów podatkowych zarówno opłaty za studia dzienne i zaoczne, jak i podyplomowe. Trzeba tylko udowodnić, że służyły one podnoszeniu kwalifikacji zawodowych w danym biznesie. Problem powstaje w sytuacji, gdy dana osoba najpierw idzie na studia, a dopiero potem rejestruje lub rozszerza działalność.
Brak związku
Zgodnie z interpretacją dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-1237/10-4/AA) wydatków na naukę nie można uznać wówczas za koszt uzyskania przychodów.
Sprawa dotyczyła kobiety świadczącej usługi oprogramowania. Rozpoczęła studia magisterskie w zakresie terapii pedagogicznej oraz podyplomowe logopedyczne. Po ich ukończeniu zamierza rozszerzyć działalność o usługi z zakresu logopedii i pedagogiki. Chciała odliczyć koszty związane z kształceniem.
Dyrektor IS uznał, że to niemożliwe. „Do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej nie można zaliczyć wydatków związanych z opłacaniem czesnego za studia magisterskie i studia podyplomowe, poniesionych przed rozszerzeniem działalności gospodarczej. Skoro wydatki poniesiono przed rozszerzeniem działalności gospodarczej, to brak jest związku przyczynowo-skutkowego między ich poniesieniem a uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej prowadzonej w późniejszym okresie" – stwierdził.
Podobne stanowisko zajęła IS w Warszawie (nr IPPB1/415-937/10-2/EC). Tu z pytaniem zwróciła się kobieta, która z początkiem 2011 r. rozpoczęła usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Mogą to robić tylko osoby mające certyfikat księgowy oraz wpisane do rejestru biegłych lub na listę doradców podatkowych. W 2008 r. kobieta rozpoczęła studia magisterskie o specjalności rachunkowość. Ukończyła je w lutym 2010 r. Fiskus uznał, że wydatków na naukę nie można odliczyć.
Dwie opinie
Jeszcze w połowie 2010 r. dyrektor tej samej izby inaczej rozstrzygnął podobną kwestię. Uznał, że opłata za studia, których ukończenie jest niezbędne do rozpoczęcia danego typu działalności, jest kosztem. Problem dotyczył mężczyzny, który uruchomił firmę zajmującą się m.in. sporządzaniem audytów energetycznych. Konieczne do tego były m.in. studia podyplomowe. Wnioskodawca fakturę za opłacenie studiów otrzymał trzy miesiące przed otworzeniem firmy.
„Przepisy ustawy o PIT nie zawierają unormowania, które zabraniałoby zaliczenia do kosztów wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej" – uzasadniał wówczas dyrektor izby. Poinstruował też podatnika, że wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności należy zaksięgować w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („pozostałe wydatki") w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jednocześnie w kolumnie 2 („data zdarzenia gospodarczego") należy wpisać datę poniesienia wydatku.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.pogroszewska@rp.pl
Opinia
Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG
Zmiana stanowiska organów podatkowych może być nie tylko zaskakująca dla wielu osób, ale też nielogiczna. W wielu wypadkach nie ma możliwości świadczenia danego typu usług, dopóki nie uzyska się odpowiednich kwalifikacji, np. uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wcześniej nie było kłopotów z odliczeniem wydatków na studia podjęte przed rozpoczęciem działalności, jeśli pozostawały w związku z nią. Moim zdaniem wydatki te można uznać za koszty poniesione w celu zabezpieczenia źródła przychodów. W razie ewentualnych sporów warto też bronić swojego stanowiska przed sądem.
Czytaj też:
Kiedy wydatki na naukę są kosztem
Kiedy dokształcanie jest kosztem
O zwolnieniu decyduje data szkolenia
Więcej w serwisie:
»