Ostatnie miesiące zdominowała dyskusja o podwyżce stawki podstawowej VAT o 1 punkt procentowy – z 22 do 23 proc. I wszyscy na tym się koncentrują, zastanawiając się np., jak się ona przełoży na ceny paliw na stacjach benzynowych.

Nikt nie mówi jednak głośno o tym, że już [b]1 maja 2011 r. ceny paliw znowu wzrosną z powodów podatkowych, tym razem na skutek dokonanej w uchwalonej w grudniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=387476]ustawie okołobudżetowej[/link] likwidacji preferencji akcyzowych dla paliw z zawartością biokomponentów[/b]. Przede wszystkim od maja 2011 r. zostanie zlikwidowana ulga akcyzowa dotycząca paliw z zawartością biokomponentów do 5 proc., czyli zdecydowanej większości paliw sprzedawanych na stacjach. Przełoży się to na wzrost ceny benzyny i oleju napędowego nawet o kilkanaście groszy na litrze.

Część ulg, np. dla biodiesla składającego się z biokomponentów stanowiących samoistne paliwo (czyli tzw. B100), została utrzymana przez parlament w ustawie okołobudżetowej, ale tylko warunkowo. Ich istnienie po 1 maja 2011 r. zależy od tego, czy polski rząd uzyska notyfikację Komisji Europejskiej. Poprzednio procedura notyfikacji na stosowanie ulg w akcyzie na biopaliwa trwała dwa lata. Nie ma więc praktycznie żadnej szansy na to, by obecna zakończyła się przed 1 maja 2011 r., kiedy to straci ważność poprzednia zgoda Komisji. Zwłaszcza że dopiero po uchwaleniu ustawy okołobudżetowej, co stało się 26 listopada 2010 r., rząd mógł podjąć działania zmierzające do uzyskania zgody Komisji na dalsze stosowanie ulg w okrojonej wersji. Wcześniej takich kroków nawet nie podejmował, ponieważ zamierzał zlikwidować wszystkie ulgi na biopaliwa.

Ich los wydaje się więc przesądzony: [b]po 1 maja 2011 r. przestaną obowiązywać ulgi nawet dla takich paliw jak B100[/b]. Zwłaszcza że obecnie prawo unijne pozwala na stosowanie przywilejów podatkowych pod warunkiem, że w systemie prawnym państwa członkowskiego istnieją tzw. kryteria zrównoważonego rozwoju gwarantujące – jak sama nazwa wskazuje – równe warunki funkcjonowania różnych źródeł energii. Niestety, polska ustawa o biokomponentach tego elementu nie zawiera. Dopóki zatem nie zostanie zmieniona ustawa o biokomponentach, nie ma szans na zgodę Komisji Europejskiej nawet na okrojoną ulgę akcyzową.

Wszystko to sprawia, że kierowcy powinni się już teraz przygotowywać na podwyżkę cen paliw od 1 maja.

[i]Autor jest doradcą podatkowym w kancelarii DLA Piper Wiater[/i]

[ramka][b]Podstawa prawna:[/b]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=387476]- ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (DzU nr 238, poz. 1578) [/link][/ramka]