Modyfikacje definicji eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej (art. 2 ust. 1 pkt 6 i 8) polegają na usunięciu z nich zapisów, że nie jest eksportem bądź dostawą wewnątrz-wspólnotową odpowiednio wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza terytorium UE albo przemieszczenie z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, jeżeli wyroby akcyzowe są oznaczone znakami akcyzy.

[srodtytul]Usunięta niespójność[/srodtytul]

Zmiany te mają charakter porządkujący, ponieważ dotychczasowe brzmienie tych przepisów było niespójne z art. 82 ust. 5. Ten ostatni przepis mówi, że eksport i dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów oznaczonych znakami akcyzy nie uprawniają do zwrotu akcyzy od przemieszczanych wyrobów. A jednocześnie, zgodnie z dotychczasowymi definicjami eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej, pojęcia te w ogóle nie obejmowały swymi zakresami takich przemieszczeń wyrobów oznaczonych znakami akcyzy.

Innymi słowy, w świetle dotychczasowych przepisów, art. 85 ust. 2 ustawy wprowadzał zakaz zwrotu akcyzy od eksportu i wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, gdy jednocześnie, zgodnie z definicjami z art. 2 ust. 6 i 8, wyroby akcyzowe oznaczone znakami akcyzy w ogóle nie mogły być przedmiotem takich czynności.

[srodtytul]Import jak w dyrektywie[/srodtytul]

Zmiana definicji importu w art. 2 ust. 1 pkt 7 jest konsekwencją zdefiniowania importu w dyrektywie 118 w taki sposób, że import dopóty nie występuje, dopóki wyroby akcyzowe znajdują się w zawieszającej procedurze celnej. Zgodnie z art. 4 pkt 8 dyrektywy, w sytuacji wprowadzenia wyrobów akcyzowych na terytorium UE i objęcia ich zawieszającą procedurą celną, import tych wyrobów następuje w momencie ich zwolnienia z tej procedury.

Jednocześnie w dodanym art. 2 ust. 1 pkt 24 zdefiniowano zawieszającą procedurę celną jako procedurę w rozumieniu przepisów prawa celnego oraz wprowadzenie wyrobów akcyzowych do miejsca składowania czasowego, do wolnych obszarów celnych lub do składów wolnocłowych.

Z kolei miejscem importu zgodnie z pkt 25 będzie miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Zdefiniowanie miejsca importu jest związane z możliwością objęcia importowanych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez tzw. zarejestrowanego wysyłającego.

[srodtytul]Przemieszczanie z miejsca na miejsce[/srodtytul]

Te kwestie reguluje zmieniony art. 40 ust. 1 pkt 2. Umożliwia on przemieszczanie wyrobów akcyzowych wysyłanych przez zarejestrowanego wysyłającego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu na terytorium kraju do jednego z miejsc przeznaczenia na terytorium kraju.

Natomiast w art. 40 ust. 2 pkt 10 określono przypadki przemieszczania importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu na terytorium kraju do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego.

Z kolei art. 40 ust. 2 pkt 11 reguluje sytuacje przemieszczania importowanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego do podmiotów upoważnionych do odbioru na terytorium kraju.

Wspomniane przepisy są wdrożeniem art. 17 ust. 1 lit. b dyrektywy 118.

[ramka][b]Opodatkowanie z tytułu importu[/b]

Zgodnie ze znowelizowanym art. 8 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]ustawy akcyzowej[/link] mogą zaistnieć dwie sytuacje, kiedy wyroby akcyzowe będą opodatkowane z tytułu importu:

1) kiedy po imporcie i dopuszczeniu wyrobów do obrotu (odprawie celnej) nie będzie miała zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy,

2) kiedy procedura taka będzie miała zastosowanie, ale wysyłającym w procedurze zawieszenia będzie importer. Jeśli natomiast wysyłającym nie będzie importer, lecz inny podmiot o statusie zarejestrowanego wysyłającego, wyroby akcyzowe nie będą już opodatkowane z tytułu importu, ale na podstawie dodanego art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy z tytułu wysłania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego (w tej sytuacji odpowiedzialność za wyroby akcyzowe przejdzie z importera na zarejestrowanego wysyłającego i to on będzie podatnikiem akcyzy).

Celem tego trochę skomplikowanego rozwiązania jest zachowanie uporządkowanej konstrukcji opodatkowania wyrobów, w której opodatkowanie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem różnych czynności następuje tylko z jednego tytułu, a ponadto za rozliczenie podatku zawsze jest odpowiedzialny jeden podmiot, będący podatnikiem.

Ze względu na nową definicję importu moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu wyrobów akcyzowych określono jako moment powstania długu celnego.[/ramka]

[i]Krzysztof Flis jest doradcą podatkowym, menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]

[i]Marcin Brzezin jest doradcą podatkowym, konsultantem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]

[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]