Ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów z kratką nie obejmą przedsiębiorców, którzy w ciągu 30 dni od zmiany przepisów zarejestrują w urzędzie skarbowym zawartą wcześniej umowę leasingu.
[b]Tak wynika z opracowanych przez Ministerstwo Finansów założeń do zmiany ustawy o VAT (ma wejść w życie 1 stycznia 2011 r.).[/b]
Przedsiębiorcy, którzy już użytkują samochody na podstawie leasingu, nie muszą się więc obawiać, że po 31 grudnia 2010 r. będą mogli odliczyć tylko część zawartego w ratach VAT.
To dobra wiadomość także dla firm, które chcą jeszcze skorzystać z korzystnych zasad odliczania VAT, które wynikają z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Magoora. Oznacza to bowiem, że nie muszą kupować samochodów z kratką – wystarczy, że rozpoczną ich leasing.
[srodtytul]Prawa nabyte zostają[/srodtytul]
Ministerstwo Finansów tłumaczy, że celem ustanowienia takich przepisów przejściowych jest zachowanie praw nabytych podatników. To nie pierwszy raz, kiedy Ministerstwo Finansów decyduje się na takie rozwiązanie. Również 1 maja 2004 r., kiedy wchodziła w życie obowiązująca dziś ustawa o VAT, leasingobiorcy zachowali prawo do odliczania VAT z rat leasingowych pod warunkiem rejestracji umowy.
[srodtytul]Faktury za paliwo[/srodtytul]
Firmy, które zamierzają nabyć nowe samochody, muszą pamiętać, że po wejściu w życie zmiany ustawy stracą prawo do odliczania VAT od paliwa. Nie ma znaczenia, czy je kupią, czy będą używać na podstawie umowy leasingu. Tu nie przewiduje się bowiem żadnych preferencji dla tych, którzy nabyli samochody przed zmianą przepisów.
[wyimek][b]55 proc.[/b] aut z kratką firmy biorą w leasing lub najem długoterminowy (dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR)[/wyimek]
Po 1 stycznia 2011 r. przedsiębiorcy użytkujący samochody o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t będą mogli odliczać VAT od paliwa, tylko jeśli spełnione zostaną warunki określone w art. 86 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8AD3FDA5DE25D711CE7D528DD2689FF1?id=172827]ustawy o VAT[/link] (dziś nie jest to konieczne ze względu na wyrok TS UE w sprawie Magoora).
Przypomnijmy, że przepis ten wymienia m.in. pojazdy z jednym rzędem siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą. Są tam również wskazane samochody z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków oraz pojazdy, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu. Podczas zakupu i leasingu tych aut nadal będzie można odliczyć cały VAT.
Oznacza to, że [b]co prawda z salonów sprzedaży znikną auta z kratką, ale importerzy z pewnością rozszerzą ofertę pojazdów typu pick-up.[/b] A przedsiębiorcy jeszcze trudniej będzie zrozumieć przepisy po kolejnej zmianie.
[ramka]
[b]Komentuje Piotr Żurowski - doradca podatkowy w KPMG:[/b]
Przedsiębiorcy, którzy do końca roku rozpoczną leasing samochodu z kratką, po 1 stycznia 2011 r. nadal będą mogli odliczać cały VAT zawarty w ratach leasingowych. Tak wynika z przygotowanych przez MF założeń nowelizacji ustawy o VAT. To ważna informacja dla firm, które chcą skorzystać z obecnych, korzystnych rozwiązań w zakresie odliczania VAT od takich pojazdów. Ze względu na przepisy o podatku dochodowym leasing często jest bowiem dla nich korzystniejszy. Poza tym kryteria stosowane przez firmy leasingowe zwykle są mniej rygorystyczne niż warunki, które należy spełnić, aby dostać kredyt na zakup samochodu.
Trzeba jednak pamiętać, że w razie ewentualnego wykupu samochodu po zakończeniu umowy nabywca odliczy już tylko 60 proc. VAT naliczonego (nie więcej niż 6 tys. zł). Nie powinno to jednak być istotne ograniczenie, bo kwoty, za które wykupywane są pojazdy, są zwykle znacznie niższe od ich wartości rynkowej.[/ramka]
masz pytanie, wyślij e-mail do autora
[mail=k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/mail]