Kosztami uzyskania przychodów mogą być wydatki na studia zarówno dzienne i zaoczne, jak i podyplomowe, jeżeli służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych oraz zdobywaniu umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej.

Potwierdzają to interpretacje podatkowe, np. pismo [b]dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 kwietnia 2010 r. (nr ITPB1/415-253/10/PST)[/b]. Sprawa dotyczyła mężczyzny, który projektuje m.in. instalacje do produkcji betonu. Zamierza rozpocząć studia podyplomowe na kierunku bezpieczeństwo i higiena pracy, by spełnić wymagania przepisów UE, które kładą duży nacisk na bezpieczeństwo użytkowania maszyn.

[srodtytul]W związku z firmą[/srodtytul]

Dyrektor Izby się zgodził, iż podatnik może zaliczyć do kosztów czesne, opłatę wpisową oraz koszty związane z zakupem podręczników wtedy, gdy program studiów jest bezpośrednio związany z rodzajem prowadzonej przez niego działalności, a zdobyta wiedza będzie miała wpływ na powstanie lub wzrost przychodu.

Należy pamiętać, że w razie sporu z fiskusem to podatnik musi udowodnić związek opłat za studia z prowadzoną działalnością. Przypomina o tym m.in. [b]pismo dyrektora IS w Bydgoszczy z 11 marca 2010 r. (nr ITPB1/415-1005/09/PSZ)[/b]. Zgodził się on, iż kobieta prowadząca działalność handlową może odliczyć wydatki na studia zaoczne o kierunku finanse i rachunkowość, jeśli ich ukończenie pozwoli jej prowadzić usługi finansowo-księgowe i osiągać wyższe przychody.

Podatnicy powinni też uważać, w jakiej dacie zaksięgują dany wydatek jako koszt uzyskania przychodu. Można odliczyć niektóre opłaty poniesione przed rozpoczęciem działalności, jeżeli były niezbędne do jej uruchomienia. Mówi o tym [b]interpretacja dyrektor IS w Warszawie z 21 czerwca 2010 r. (nr IPPB1/415-387/10-2/MT)[/b].

Z pytaniem zwrócił się mężczyzna, który 1 maja 2010 r. rozpoczął działalność polegającą na sporządzaniu audytów energetycznych oraz na świadczeniu usług z zakresu zarządzania nieruchomościami. Oba rodzaje działalności są uzależnione od posiadania specjalnych uprawnień, m.in. ukończenia studiów podyplomowych. Wnioskodawca ukończył studia audytora energetycznego w styczniu 2010 r., a fakturę za nie otrzymał w lutym 2010 r., a więc trzy miesiące przed otworzeniem firmy.

Dyrektor IS uznał, że koszty poniesione przed założeniem firmy, ale związane z uzyskiwanym później przychodem, stanowią koszty uzyskania przychodów. Należy je zaksięgować w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej.

[srodtytul]Kiedy zaksięgować[/srodtytul]

Nie można jednak odliczyć wydatków poniesionych wcześniej, jeśli nie były one niezbędne dla uruchomienia firmy, ani nie ma związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskaniem przychodu z działalności prowadzonej w późniejszym okresie. Uznał tak [b]dyrektor IS w Katowicach w piśmie z 26 stycznia 2010 r. (nr IBPBI/1/415-902/09/ZK)[/b].

Odpowiadał on na pytanie podatnika, który w sierpniu 2009 r. założył jednoosobową firmę, w której projektuje i produkuje zindywidualizowane zegary słoneczne. Wcześniej, bo w październiku 2008 r., rozpoczął dwuletnie studia podyplomowe International Master of Business Administration w Szkole Biznesu, za które czesne wynosiło 10 tys. euro. Według niego ukończenie tych studiów pozwoli mu rozwinąć firmę na skalę międzynarodową. Zgodnie z interpretacją odliczyć może jednak tylko te wydatki, które poniósł już po rozpoczęciu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

[ramka] [b]Komentuje Grzegorz Grochowina, ekspert z firmy doradczej KPMG:[/b]

Stanowisko fiskusa potwierdza, że osoby prowadzące działalność gospodarczą mają szerokie możliwości, by odliczać wydatki na kształcenie. Studia muszą mieć jednak związek z tą działalnością. Przepisy stanowią bowiem, że aby dany wydatek mógł być uznany za koszt podatkowy, musi mieć na celu powiększenie przychodu albo zabezpieczenie źródła przychodu. Oznacza to, że np. osoba prowadząca sklep z sadzonkami kwiatów odliczy wydatki na studia ogrodnicze, bo będzie mogła dzięki temu lepiej doradzać klientom i rozwijać działalność, ale już na filologię polską – nie. Przedsiębiorcy muszą też pamiętać o należytej dokumentacji, a więc m.in. zachować wszystkie faktury.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.pogroszewska@rp.pl]m.pogroszewska@rp.pl[/mail][/i]