Potwierdzają to interpretacje organów podatkowych.

Spójrzmy na sprawę rozpatrywaną przez [b]Izbę Skarbową w Warszawie w interpretacji z 16 grudnia 2009 r. (IPPP3/443-924/09-2/KT)[/b]. Podatnik prowadzący działalność w zakresie usług budowlanych i transportowych pytał o środki trwałe i wyposażenie o wartości początkowej poniżej 15 tys. zł.

Od momentu ich nabycia (rozpoczęcia użytkowania) do dnia rezygnacji ze zwolnienia nie upłynęło 12 miesięcy. Do zgłoszenia o rezygnacji, wskazującego datę rezygnacji na 31 lipca 2009 r., dołączył spis z natury posiadanych maszyn i urządzeń sporządzony na podstawie art. 113 ust. 5, 6 i 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link]. Kwotę VAT od spisu odliczył, stosując art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, w deklaracji za sierpień 2009 r. Chciał potwierdzić prawidłowość swojego postępowania.

[srodtytul]Nie spis...[/srodtytul]

Izba skarbowa była innego zdania. Przywołała treść art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o VAT, zgodnie z którymi za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę VAT należnego o podatek wynikający z dokumentów celnych, zapłacony od wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, a także wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty/rezygnacji ze zwolnienia pod warunkiem:

- sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym zrezygnował ze zwolnienia/utracił je ze względu na przekroczenie limitu obrotów,

- przedłożenia tego spisu w urzędzie skarbowym w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 4 prawo do odliczenia podatku powstaje w tym wypadku nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano spisu (wedug ust. 11 można to zrobić także w dwóch następnych okresach rozliczeniowych).

Zdaniem izby „przepisy powyższe pozwalają na objęcie spisem z natury zapasów tych towarów, które zostały zakupione do dalszej odprzedaży. Tym samym należy uznać, że nie mogą być objęte tym spisem środki trwałe bądź wyposażenie posiadane przez podatnika, służące do prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, niestanowiące towarów handlowych, a tym samym podatek naliczony w związku z ich nabyciem nie może być odzyskany na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy”.

[srodtytul]...a korekta[/srodtytul]

Organ podatkowy zauważył, że w tym wypadku może być wykorzystana instytucja korekty podatku, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Zdaniem izby do sytuacji podatnika ma bowiem zastosowanie art. 91 ust. 7 mówiący, że „przepisy dotyczące korekty stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi”.

Według izby skarbowej wykorzystywanie przez podatnika nabytych wcześniej maszyn, urządzeń i innych narzędzi (niebędących towarami handlowymi) do czynności korzystających ze zwolnienia od VAT, a następnie wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych powoduje, że podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych towarów przez dokonanie korekty.

[srodtytul]Kiedy i za jaki okres[/srodtytul]

W piśmie przywołano ponadto art. 91 ust. 7c, precyzujący, że w przypadku środków trwałych i wyposażenia o wartości poniżej 15 tys. zł (wymienionych w art. 91 ust. 7b) jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekta nie wchodzi w grę, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W wypadku podatnika korekta powinna więc być sporządzona w rozliczeniu za sierpień 2009 r.

[srodtytul]Warto pytać[/srodtytul]

Ani w omawianej interpretacji, ani w przywołanych w ramce obok organy nie odniosły się do treści art. 88 ust. 1 pkt 5

lit. a ustawy, według którego odliczenia podatku naliczonego nie stosuje się do towarów i usług, których nabycie zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty/rezygnacji ze zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7 (przepis ten, funkcjonujący także w starej ustawie o VAT, nie był podawany we wnioskach przez podatników ani w interpretacjach).

Wynika z tego, że zdaniem organów podatkowych nie dotyczy on środków trwałych, wyposażenia oraz towarów i usług nabywanych na potrzeby budowy środka trwałego (takie rozumienie obowiązkowego bezwarunkowego dopuszczenia instytucji korekty wstępnego odliczenia dla dóbr inwestycyjnych ma oparcie i w dyrektywie, i w orzecznictwie ETS).

Według organów nie dotyczy on także towarów handlowych w przypadku działalności rolniczej. Ponieważ przepis ten w ustawie jednak istnieje i jest jednoznaczny w swoim znaczeniu językowym (mówi o towarach i usługach bez żadnych wyłączeń), warto zwracać się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji.

[ramka][b]Organy jednolicie[/b]

Izby skarbowe potwierdziły prawo podatników do odliczenia VAT naliczonego od zakupów poczynionych w okresie zwolnień podmiotowych/przedmiotowych także w niżej wymienionych interpretacjach:

-[b] Izby Skarbowej w Warszawie z 23 października 2009 r. (IPPP1/443-763/09-2/AP)[/b], również dotyczącej niskocennych środków trwałych kupionych w okresie 12 miesięcy przed rezygnacją ze zwolnienia podmiotowego (według izby tryb korekty reguluje art. 91 ust. 7c; pismo to było omawiane w DF z 18 lutego br.);

- [b]Izby Skarbowej w Katowicach z 29 marca 2010 r. (IBPP4/443-43/10/AZ)[/b], dotyczącej towarów i usług zakupionych w okresie trzech lat przed dniem rezygnacji ze zwolnienia przedmiotowego na potrzeby budowy centrum medycznego przez spółkę prowadzącą działalność w zakresie zwolnionych usług medycznych; centrum po zakończeniu budowy ma być w części wynajmowane, a w części używane do działalności zwolnionej w zakresie ochrony zdrowia (według izby tryb korekty w tym wypadku reguluje art. 91 ust. 7d);

-[b] Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 października 2009 r. (ILPP2/443-1196/09-2/MN)[/b], dotyczącej środków trwałych o niewskazanej w piśmie wartości, nabytych do działalności zwolnionej podmiotowo przed rezygnacją z tego zwolnienia (izba wskazała, że tryb korekty reguluje art. 91ust. 7a, b i c);

- [b]Izby Skarbowej w Warszawie z 23 grudnia 2009 r. (IPPP1/443-968/09-2/IG)[/b], dotyczącej trzody chlewnej, paszy i innych zakupów związanych z działalnością rolniczą, poczynionych przez rolnika ryczałtowego w okresie korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (według izby tryb korekty reguluje art. 91 ust. 7d).

W żadnej z opisywanych sytuacji podatnicy nie sporządzili spisu z natury dóbr posiadanych na dzień rezygnacji ze zwolnienia i w żadnej z wydanych interpretacji nie uznano tego za warunek konieczny do odliczenia podatku.[/ramka]

[ramka][b]Korekta także przy utracie zwolnienia[/b]

Według [b]Izby Skarbowej w Warszawie (pismo z 8 stycznia 2010 r., IPPP1-443-995/09-5/PR)[/b] także podatnik, który utracił prawo do zwolnienia i z opóźnieniem zarejestrował się jako podatnik VAT oraz złożył po terminie deklaracje, ma prawo, na podstawie art. 91 ust. 7 i nast., skorygować odliczenie VAT od nabytych środków trwałych.

W tej interpretacji dopuszczono także odliczenie podatku naliczonego od towarów handlowych, nabytych przed utratą zwolnienia, mimo niesporządzenia i niezgłoszenia przez podatnika spisu tych towarów. Zdaniem izby skoro spisu nie sporządzono, to odliczenie nie może nastąpić w trybie określonym w art. 113, w związku z wprost powołanym przez izbę art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o VAT.

To jednak, zdaniem organu, nie niweczy możliwości korekty odliczenia dla towarów handlowych w trybie art. 91 ust. 7d ustawy. [/ramka]