Dopiero wtedy możliwe jest zastosowanie 50 proc. kosztów uzyskania przychodów.

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 7 maja 2010 r. (IPPB2/415-113/10-2/MK1)[/b].

Podatnik pytał, czy podwyższone koszty uzyskania przychodu przysługują pracownikowi wykonującemu pracę twórczą, gdy taki charakter pracy nie wynika bezpośrednio z umowy, a pracodawca prowadzi ewidencję, która pozwala ustalić, ile czasu pracownik poświęca na wykonanie projektów.

Izba stwierdziła, że takiej możliwości nie ma. Jak uzasadniła swoje stanowisko?

Z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] wynika – w odniesieniu do niektórych przychodów – możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. [b]W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami mają zastosowanie 50-proc. koszty uzyskania przychodu. [/b]

Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ale uwaga. Warunkiem zastosowania 50-proc. kosztów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9FB6796C4F64ED7A02FC1C0DBD3510CC?id=181883]ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych[/link].

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy. Zgodnie z nim, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

A zatem z treści umowy o pracę musi wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu.

„Konieczne jest dokładne wyróżnienie tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałej jego części, związanej z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych. Powyższe zróżnicowanie musi wynikać z umowy o pracę, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości szacunkowego ustalania ilości pracy twórczej w całej ilości pracy danego pracownika – twórcy.

Zaznaczyć należy, że fakt korzystania przez pracownika z prawa autorskiego powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o pracę, gdyż warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła” – czytamy we wspomnianej interpretacji.

[ramka][b]Muszą być spełnione warunki[/b]

Wtedy gdy:

- praca wykonywana przez pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego,

- pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,

- umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych oraz pracodawca prowadzi stosowną dokumentację w tym zakresie

– do przychodu z tego źródła mogą być zastosowane podwyższone 50-proc. koszty uzyskania przychodu.[/ramka]