Zgodnie z przepisami zwrot różnicy podatku następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, termin ten może być przedłużony do zakończenia weryfikacji rozliczenia.

[srodtytul]W jakiej wysokości[/srodtytul]

Jeśli zwrot okaże się zasadny, należna kwota powiększana jest o odsetki w wysokości opłaty prolongacyjnej. Oznacza to, że gdy organ podatkowy nie przedłużył terminu zwrotu podatku, a zwrot nie nastąpił w ustawowym terminie, podatnikowi przysługują odsetki jak od zaległości podatkowych (wyższe niż odsetki w wysokości opłaty prolongacyjnej). Odsetki w wysokości opłaty prolongacyjnej przysługują tylko wówczas, gdy termin zwrotu został przedłużony.

Dodatkowo przedłużenie to musi nastąpić w trakcie biegu ustawowego terminu na dokonanie zwrotu.

Jeżeli ten ustawowy termin już minął, jego przedłużenie nie wywiera skutków prawnych. Oznacza to, ze w razie takiego bezskutecznego przedłużenia terminu ewentualne odsetki przysługują w wysokości jak dla zaległości podatkowych (por. [b]wyrok NSA z 9 stycznia 2001 r., III SA 2803/99[/b]).

Obecne brzmienie przepisów nie powinno budzić wątpliwości, że gdy po przedłużeniu terminu na dokonanie zwrotu w celu weryfikacji jego zasadności zwrot okaże się zasadny, odsetki kalkulowane są w wysokości opłaty prolongacyjnej za cały okres opóźnienia, niezależnie od tego, w jakiej formie przeprowadzana jest ta weryfikacja (czynności sprawdzające, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne, postępowanie podatkowe).

[srodtytul]Do dnia zakończenia czynności sprawdzających[/srodtytul]

W poprzednim stanie prawnym, tj. sprzed ubiegłorocznej grudniowej nowelizacji ustawy o VAT, pomimo pewnych wątpliwości w tym względzie, sytuacja wyglądała nieco inaczej.

Odsetki w wysokości opłaty prolongacyjnej kalkulowane powinny być od pierwszego dnia następującego po upływie ustawowego terminu zwrotu do dnia zakończenia czynności sprawdzających. Jeśli w następstwie czynności sprawdzających wszczęta została kontrola lub postępowanie, za okres ich trwania powinny przysługiwać odsetki jak za zwłokę od zaległości podatkowych.

Wynika to z tego, że obecnie weryfikacja zasadności zwrotu następuje w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego lub nawet kontroli skarbowej. Poprzednio weryfikacja taka następowała na podstawie czynności sprawdzających. W orzecznictwie ugruntował się bowiem pogląd, że termin „postępowanie wyjaśniające” to nic innego jak czynności sprawdzające.

[b]Jeżeli zatem zasadność zwrotu była weryfikowana w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego i następnie zwrot okazał się zasadny, podatnikowi powinny przysługiwać odsetki jak od zaległości podatkowych[/b] (por. [b]wyrok NSA z 15 października 2005 r., I FSK 781/05, wyrok WSA w Białymstoku z 7 sięrpnia 2007 r., I SA/Bk 269/07[/b]).

[b]Zasady te znajdują w dalszym ciągu zastosowanie do rozliczeń składanych do końca listopada 2008 r.[/b]

[srodtytul]Zwrot zasadny tylko w części[/srodtytul]

Zdarza się, że kwota zwrotu podatku okazuje się zasadna jedynie w części (należna kwota zwrotu jest niższa od kwoty zadeklarowanej przez podatnika). Swego czasu sformułowano pogląd, że w takiej sytuacji odsetki nie przysługują. Stanowisko to nie znalazło potwierdzenia w orzecznictwie sądowym. Odsetki przysługują, ale ich wysokość kalkulowana jest jedynie w odniesieniu do należnej kwoty zwrotu (por. [b]wyrok NSA z 19 października 2005 r., I I FSK 57/05[/b]).

[i]Autor jest menedżerem w Deloitte, biuro w Krakowie[/i]