Pozwalają na to organy podatkowe.

Przykładem jest [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 18 sierpnia 2009 r. (IPPB5/423-386/09/JC)[/b]. Spółka, aby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku, wystąpiła z wnioskami o dotację ze środków unijnych (w ramach jednego z programów). Wnioski dotyczyły współfinansowania zakupu maszyn produkcyjnych, oprogramowania specjalistycznego oraz budowy hali produkcyjnej. Nie wszystkie zostały rozpatrzone pozytywnie, część z nich została odrzucona. Spółka zastanawiała się, czy mimo to może całość poniesionych wydatków zaliczyć do kosztów podatkowych.

Izba zgodziła się na to. Przypomniała, że kosztami będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i te, które pozostają tylko w związku pośrednim, jeżeli podatnik wykaże, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Jako koszty pośrednie traktowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. Zdaniem izby do takich kosztów należy zaliczyć m.in. wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację ze środków unijnych.

„Uznanie kosztów przygotowania i złożenia wniosku o dotację za koszty pośrednie oznaczać będzie, iż [b]podlegać będą one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego[/b] (...). Przepis art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą” – czytamy w interpretacji.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Podatnik musi pamiętać, że zaliczając dany wydatek do kosztów, powinien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz o tym, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów wszystkie wydatki, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane. Kosztem nie będą jednak wydatki ustawowo uznane za niestanowiące takich. [/ramka]