A może korzystają one ze zwolnienia z PIT do kwoty 100 zł?

[srodtytul]Przychód z innych źródeł[/srodtytul]

Co do zasady nagrody dla osób fizycznych (które nie są związane z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą), z tytułu uczestnictwa w różnych imprezach (np. konkursy, promocje, programy lojalnościowe, zawody), bez względu na ich charakter (pojęcie nagrody jest kwestią umowną) podlegają opodatkowaniu PIT jako przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o PIT. Przepis ten obejmuje wszelkie zdarzenia powodujące przysporzenie majątkowe po stronie osoby fizycznej (z wyjątkiem darowizn w ogóle nieobjętych PIT), niemieszczące się w innych źródłach przychodów (np. z działalności gospodarczej, ze stosunku pracy). Dotyczy również niewątpliwe wszelkiego rodzaju nagród, tym bardziej że zostały one wyraźnie w nim wskazane.

[srodtytul]Kiedy w grę wchodzi zwolnienie[/srodtytul]

Nie znaczy to jednak, że takie nagrody zawsze będą opodatkowane. Mogą bowiem korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Obejmuje ono wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł. Nie ma zastosowania, jeżeli świadczenia te otrzymuje pracownik świadczeniodawcy lub osoba pozostająca z nim w stosunku cywilnoprawnym (np. zatrudniona na umowę-zlecenie czy o dzieło).

[srodtytul]Świadczenia do 100 zł[/srodtytul]

Zwolnienie ma zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy całkowita wartość jednorazowego świadczenia nie przekracza 100 zł brutto, zatem dotyczy świadczenia wraz z podatkiem VAT (o ile podlega ono VAT). Jeśli wartość świadczenia przekroczy tę kwotę, to opodatkowana będzie nie tylko nadwyżka ponad 100 zł, ale także cała wartość świadczenia. Przepis odnosi się do świadczenia jednorazowego, przy czym nie określa ram czasowych „jednorazowości” (np. że chodzi o rok podatkowy), ale odwołuje się do promocji lub reklamy. Zatem chodzi o świadczenie jednorazowe w danej promocji lub w związku z wykonywaną daną czynnością reklamową. Tym samym, jeśli w danej akcji promocyjnej lub reklamowej czy też jej edycji konkretne świadczenie dla jednej osoby fizycznej nie przekroczy 100 zł brutto, będzie zwolnione z PIT.

[srodtytul]Rzecz, usługa albo pieniądz[/srodtytul]

Charakter świadczenia korzystającego ze zwolnienia nie został też przez ustawodawcę w żaden sposób ograniczony, może to być zarówno świadczenie rzeczowe, usługowe, jak i pieniężne. Przemawia za tym treść art. 21 ust. 1, gdzie ustawodawca w innych punktach dotyczących zwolnień z podatku wyraźnie wskazuje, o jakie świadczenia mu chodzi (np. rzeczowe w pkt 11, 67 czy 114 bądź pieniężne, np. w pkt 13, 16, 25b). W pkt 68a takiego ograniczenia brak, a więc zwolnienie w nim przewidziane obejmuje także gotówkę, bony, wartość karty płatniczej.

[i]Autorka jest doradcą podatkowym, wspólnikiem w Taxa Group sp. z o.o. we Wrocławiu[/i]

[ramka][b]Kiedy wystawiamy PIT-8C[/b]

Jeśli jednorazowa wartość świadczenia przekazywanego przez przedsiębiorcę osobie fizycznej w związku z jego promocją lub reklamą przekracza 100 zł, nie ma on obowiązku poboru zaliczki na podatek (nie pełni funkcji płatnika PIT), ale powinien wystawić tej osobie (a także przesłać do właściwego według miejsca jej zamieszkania urzędu skarbowego) informację na formularzu PIT-8C o wysokości przychodów. Powinien to zrobić do końca lutego roku następnego. Tak wynika z art. 42a ustawy o PIT. Na podstawie tej informacji podatnik rozliczy należny PIT w zeznaniu rocznym. Choć treść przepisu może sugerować, że obowiązek wystawienia tej informacji powstaje tylko przy świadczeniach pieniężnych (mowa w nim o „wypłacie należności lub świadczeń”), to zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych wystawia się ją także, gdy świadczenie ma charakter niepieniężny (tak[b] pismo ministra finansów z 8 lutego 2002 r., PB5/MC-068-25-2-144/02)[/b].

—a.kol.[/ramka]