Nowelizacja ustawy o SSE z 30 maja 2004 r. i wydane na jej podstawie rozporządzenia Rady Ministrów przedłużyły termin funkcjonowania wszystkich 14 stref do końca 2020 r. Teoretycznie powinno to skutkować automatycznym przedłużeniem terminu ważności wszystkich zezwoleń strefowych wydanych do tej daty, bowiem zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o SSE zezwolenie wygasa z upływem terminu, na jaki została ustanowiona strefa, na której terenie przedsiębiorca prowadzi działalność na jego podstawie.

[srodtytul]Konieczna zmiana zezwolenia[/srodtytul]

Jednak, mimo braku wymogu określenia konkretnej daty ważności zezwolenia, w praktyce w zezwoleniach wskazywano datę końca działalności danej strefy. Dlatego obecnie konieczne jest indywidualne ubieganie się o zmianę poszczególnych zezwoleń. Przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt zmian w ustawie o SSE z 11 maja br. uchyla wspomniany art. 19 ust. 1, przy czym nie wprowadza przepisu analogicznego. W efekcie, jeśli nowelizacja wejdzie w życie, termin obowiązywania zezwolenia strefowego będzie mógł być ustalony w sposób dowolny, choć nie dłużej niż do końca funkcjonowania danej strefy.

[srodtytul]Ważny termin wydania[/srodtytul]

Zmiana zezwoleń wydanych przed 4 sierpnia 2008 r. podlega przepisom ustawy o SSE w brzmieniu sprzed nowelizacji z 2008 r. (art. 4 ust. 2 ustawy nowelizującej). Oznacza to, że minister gospodarki może w każdym czasie zmienić termin ważności takiego zezwolenia, po zasięgnięciu opinii zarządzającego strefą. Decyzja ta jest uznaniowa, ministra nie wiążą bowiem żadne przepisy szczegółowe w tym zakresie.

W stosunku do zezwoleń wydanych od 4 sierpnia 2008 r. zmiana terminu ich ważności jest możliwa zawsze, gdy nie skutkuje zwiększeniem pomocy publicznej. Wymóg ten został niejasno sformułowany, mogą więc powstawać rozbieżności co do jego interpretacji.

[srodtytul]Niejasny warunek[/srodtytul]

Zagadnienie pomocy publicznej w odniesieniu do stref zostało uregulowane głównie w rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE. Nie operuje ono pojęciem zwiększenia pomocy publicznej, lecz pojęciem dopuszczalnej pomocy regionalnej. Można więc domniemywać, że ustawodawca mówiąc o braku możliwości zmiany zezwolenia, w sytuacji gdy zmiana taka skutkuje zwiększeniem pomocy publicznej, chciał w ten sposób zakazać dokonywania zmian zezwoleń skutkujących przyznaniem pomocy publicznej w wysokości większej niż dopuszczalny poziom pomocy publicznej z dnia udzielenia zezwolenia.

[srodtytul]Pomoc ta sama...[/srodtytul]

Z punktu widzenia pomocy publicznej udzielanej na podstawie rozporządzenia nie jest istotne, w jakim terminie pomoc ta zostanie wykorzystana przez danego przedsiębiorcę. Rozporządzenie wyznacza jedynie maksymalny dozwolony poziom pomocy regionalnej oraz początkowy termin, w którym możliwe jest korzystanie ze zwolnienia z podatku, nie określając przy tym terminu końcowego. Termin, w którym korzystanie z tego zwolnienia jest dozwolone, ogranicza wyczerpanie dopuszczalnej pomocy regionalnej.

[srodtytul]...ale efektywniej wykorzystana[/srodtytul]

Przedłużenie terminu obowiązywania zezwoleń o trzy lata, do końca 2020 r., może jedynie sprawić, że zwiększy się poziom faktycznego wykorzystania przyznanej pomocy przez przedsiębiorców strefowych, ponieważ da to szansę na pełniejsze wykorzystanie przez nich zwolnienia z podatku dochodowego. Obecnie bowiem część przedsiębiorców strefowych nie osiąga dochodów, nie może więc korzystać z przyznanej pomocy publicznej. Możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego przez dodatkowe trzy lata umożliwi wykorzystanie przyznanej pomocy w większym zakresie, co może pomóc zneutralizować skutki kryzysu gospodarczego.

Można oczywiście argumentować, że ustawodawca zakazując zwiększenia pomocy publicznej, miał w istocie na myśli faktyczne wykorzystanie przyznanej pomocy, ale pogląd ten należy uznać za nietrafny. Zakładając racjonalność ustawodawcy, konieczny byłby wyraźny przepis o takiej treści.

[srodtytul]Co wynika z projektu[/srodtytul]

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o SSE ograniczenia zmiany zezwoleń nie będą mieć zastosowania w razie zmiany terminu, na jaki udzielone jest zezwolenie, nie jest to bowiem warunek zezwolenia wskazany w art. 16 ust. 2 ustawy o SSE.

Skoro szczególne wymogi dokonywania zmian zezwoleń nie będą mieć zastosowania do zmian terminu obowiązywania zezwolenia, to naszym zdaniem po wejściu w życie nowelizacji zmiana ta będzie możliwa w każdym czasie, na wniosek przedsiębiorcy strefowego. Co więcej, w efekcie uchylenia art. 4 ust. 2 ustawy z 30 maja 2008 r., możliwa będzie zmiana każdego zezwolenia, niezależnie od daty jego wydania.

[b]Uchwalenie i wejście w życie projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki planowane jest na jesień 2009 r.[/b]

[i]Marcin Matyka jest dyrektorem Działu Doradztwa Podatkowego, kancelarii DLA Piper

Jacek Giziński i Grzegorz Godlewski są aplikantami, radcowskimi w tej kancelarii[/i]

[b]O problemie zmiany zezwolenia na działalność w SSE pisaliśmy też w DF z 16 marca br. w artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/276845.html]"Wszyscy przedsiębiorcy w strefach mogą dłużej korzystać z pomocy"[/link][/b]