Zasady opodatkowania usług montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego budzą liczne wątpliwości. Często pojawia się pytanie o możliwość łącznego traktowania wykonywanych czynności (sprzedaży towaru i jego montażu) jako świadczenia opodatkowanej stawką 7 proc. usługi budowlano-montażowej.

[srodtytul]Bez handlu[/srodtytul]

W przypadku świadczenia w obiektach budownictwa mieszkaniowego usług montażu towarów, które nie zostały kupione u podatnika dokonującego montażu, wątpliwości w zasadzie nie występują. Świadczona jest w takiej sytuacji usługa montażowa, która – jako usługa budowlano-montażowa – opodatkowana może być obniżoną stawką 7 proc., jeśli dotyczy obiektów budownictwa mieszkaniowego (na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego).

[srodtytul]Sama dostawa czy też usługa[/srodtytul]

W przypadku sprzedaży (dostaw) towarów wraz z ich montażem w grę wchodzą trzy scenariusze opodatkowania, a mianowicie, że w przypadkach takich dochodzi:

- tylko do dostawy towaru (w ramach której mieści się montaż tego towaru),

- do dostawy towaru oraz do świadczenia usługi montażowej,

- tylko do świadczenia usługi montażowej (w ramach której mieści się sprzedaż montowanego towaru).

Osobiście należę do zwolenników drugiego z zaprezentowanych stanowisk. Takie też stanowisko wydaje się przeważać w orzecznictwie sądów administracyjnych. Tytułem przykładu wskazać można [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 1 czerwca 2005 r. (I SA/Bd 180/05)[/b], w którym czytamy, że „pojęcie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym (…) obejmuje jedynie samą usługę montażu okien, bez użytych do jej wykonania materiałów (okien), które w takim przypadku wyodrębnić należy jako odpłatną dostawę towaru”. Podobnie orzekł [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (I SA/Bk 337/06)[/b].

[srodtytul]Co na to urzędy [/srodtytul]

Z udzielanych przez organy podatkowe wyjaśnień wynika, że co do zasady dopuszczają one łączne traktowanie dostawy oraz montażu jako roboty budowlano-montażowej (a więc przyjmują trzecie z zaprezentowanych stanowisk) oraz opodatkowywanie całości według stawki 7 proc. jako roboty budowlano-montażowej związanej z budownictwem mieszkaniowym. Warunkiem takiej możliwości jest, aby strony zawierały umowę o wykonanie robót budowlano-montażowych (nie zaś umowę sprzedaży montowanych towarów). Stanowisko takie zaprezentowali przykładowo: [b]dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 17 kwietnia 2008 r. (IBPP1/443-212/08/AL/KAN-1270/08) czy dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 18 kwietnia 2008 r. (ITPP2/443-61/08/AW)[/b]. Dotyczy to między innymi montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego:

- szaf wnękowych (m.in. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2007 r., IPPP1-443-301/07-4/RK[/b]),

- balustrad ([b]pismo Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 grudnia 2007 r., ITPP1/443-518/07/JJ[/b]),

- przeciwwłamaniowych systemów alarmowych ([b]interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 stycznia 2008 r., ITPP1/443-614/07/MM[/b]),

- żaluzji, rolet, markiz i moskitier ([b]pismo Izby Skarbowej w Katowicach z 9 grudnia 2008 r., IBPP2/443-877/08/RSz[/b]).

Od wspomnianych zasad istnieje jeden wyjątek, który dotyczy montażu (instalacji) towarów sprzedawanych przez ich producentów. W tym zakresie organy podatkowe reprezentują odmienne zdanie.

[srodtytul]Prace wykonane przez producenta [/srodtytul]

Organy podatkowe dopuszczają łączne traktowanie dostawy oraz montażu jako roboty budowlano-montażowej. Z jednym jednak zastrzeżeniem – nie dotyczy to montażu towarów sprzedawanych przez ich producentów. Stanowisko takie organy podatkowe uzasadniają tym, iż z objaśnień do stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r. (a konkretnie z punktu 5.3.4 tych objaśnień) wynika, że roboty instalacyjne wykonywane przez producenta danego wyrobu są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. W konsekwencji [b]organy podatkowe uznają montaż wyrobów [/b]sprzedawanych przez ich producenta za element opodatkowanej podstawową stawką 22 proc. dostawy tych wyrobów. Przykładem może być [b]interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 stycznia 2008 r. (ILPP1/443-350/07-4/IN) czy z 30 kwietnia 2008 r. (ILPP2/443-127/08-4/GZ).[/b]

[srodtytul]Okna i drzwi[/srodtytul]

Organy podatkowe nie godzą się co do zasady na traktowanie sprzedaży i montażu towarów w obiektach budownictwa mieszkaniowego przez producentów jako świadczenia opodatkowanego stawką 7 proc. Od zasady tej istnieje jednak wyjątek, który dotyczy producentów okien i drzwi. Odmienne stanowisko w takich przypadkach organy podatkowe uzasadniają brzmieniem § 6 ust. 1 w zw. z poz. 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego. Z przepisu tego wynika, że obniżona stawka 7 proc. ma zastosowanie do montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów dokonywanego w:

- obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych;

- w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 oraz

- w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W konsekwencji łączne traktowanie dostawy oraz montażu jako roboty budowlano-montażowej (i stosowanie obniżonej stawki 7 proc. do tej usługi) jest również – zdaniem organów podatkowych – dopuszczalne w przypadku sprzedaży okien i drzwi wraz z montażem dokonywanej przez ich producentów. Tytułem przykładu wskazać można[b] interpretacje Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lutego 2008 r. (ITPP1/443-650B/07/MM) oraz z 29 lutego 2008 r. (ITPP2/443-296/07/AP). [/b]

[i]Autor jest doradcą podatkowym[/i]