[b]Tak orzekł WSA w Szczecinie 19 lutego 2009 r. (I SA/ Sz 650/08).[/b]

Spółka zadeklarowała do opodatkowania podatkiem od nieruchomości grunty pozostałe po zlikwidowaniu linii kolejowej, stosując do nich stawkę właściwą dla „gruntów pozostałych”. Organ podatkowy to zakwestionował. Uznał bowiem, że zarówno grunty pod tą linią, jak i ona sama, powinny być opodatkowane podwyższoną stawką, ponieważ związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej. Odwołując się od tej decyzji, spółka wskazała, że stan techniczny gruntów nie pozwala na ich wykorzystanie.

Sprawa trafiła do szczecińskiego WSA. Sąd uchylił decyzję. Stwierdził, że przy ocenie, czy grunty będące w posiadaniu przedsiębiorcy, pozostałe po zlikwidowanej linii kolejowej, mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, pamiętać należy, że linia kolejowa jest budowlą. [b]Likwidacja linii kolejowej oznacza, że budowla ta nie może być wykorzystywana w działalności gospodarczej ze względów technicznych, a nie tylko ekonomicznych. Oznacza też, że pozostałe po tej likwidacji grunty nie mogą być wykorzystywane w działalności gospodarczej ze względów technicznych. W konsekwencji takie grunty powinny być objęte podatkiem od nieruchomości według stawki jak dla gruntów pozostałych[/b], a nie jak dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

[i]Ewa Nowicka, Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Anna Minkner, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Katowicach)[/b]

Z definicji zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że sam fakt posiadania przez przedsiębiorcę m.in. gruntów skutkuje tym, że są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a przez to opodatkowane najwyższą stawką podatku od nieruchomości. Z tym że nie są uznawane za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą grunty, które nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

Pojęcie „względy techniczne” nie zostało wyjaśnione w ustawie. Organy podatkowe wskazywały do tej pory, że taka techniczna niezdatność może wystąpić tylko w niektórych sytuacjach, np. chemicznego, radioaktywnego czy bakteriologicznego skażenia gruntu, które w efekcie uniemożliwi jego użytkowanie ([b]pismo Ministerstwa Finansów z 13 marca 2003 r., LK-272/LP/03/PP[/b]).

[b]Komentowany wyrok WSA złagodził niezwykle restrykcyjne stanowisko władz podatkowych w tym zakresie[/b]. Zasługuje na pozytywną ocenę, gdyż poszerza katalog przypadków, w których przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z preferencyjnego opodatkowania gruntów.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na możliwość zwolnienia, które ustawodawca wprowadził od 1 stycznia 2008 r. w art. 7 ust. 1 pkt 1a ustawy dla gruntów, budynków i budowli pozostałych po likwidacji linii kolejowych do czasu przeniesienia ich własności. Jednak wchodzi ono w grę po spełnieniu określonych warunków oraz nie może trwać dłużej niż przez trzy lata od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym decyzja stała się ostateczna lub weszło w życie rozporządzenie wyrażające zgodę na likwidację linii, wydane w trybie przewidzianym w przepisach o transporcie kolejowym.

Taka forma przepisu powoduje, że [b]zwolnienie może być trudne do zastosowania w praktyce i w konsekwencji możliwość opodatkowania gruntów pozostałych po likwidacji linii kolejowych stawką podatku jak dla gruntów pozostałych okazuje się rozwiązaniem korzystnym finansowo[/b].[/ramka]