[b]Orzeczenie z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08)[/b] to kolejny korzystny dla podatników wyrok [b]NSA [/b]w tej sprawie. Przedsiębiorcy liczą, że przekona to fiskusa i przestanie się on upierać, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest opodatkowane VAT. Znacznie ułatwiłoby to firmom organizowanie sprzedaży premiowych.

[srodtytul]Warto rozdawać gratisy[/srodtytul]

Problem ten od dawna budzi wątpliwości. [b]NSA wydał już bowiem w tej sprawie uchwałę (I FPS 5/06)[/b], która dotyczyła brzmienia przepisów sprzed 1 czerwca 2005 r. Wtedy zdecydowano, że nieodpłatne przekazanie jest opodatkowane, a jednym z podstawowych argumentów była nowelizacja, która weszła w życie 1 czerwca 2005 r. Teraz zdaniem sądów literalne brzmienie polskich przepisów nie budzi już wątpliwości. Chodzi o art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z nim przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

[wyimek]760 zł wynosi kwota nagrody, od jakiej klient, który otrzyma ją w związku ze sprzedażą premiową, nie będzie musiał płacić podatku. [/wyimek]

Zdaniem NSA takie sformułowanie przepisu nie pozostawia wątpliwości, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem nie jest opodatkowane VAT. Nie zmienia tego w żaden sposób art. 7 ust. 3 ustawy o VAT (w myśl którego ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek). W wyroku z 23 marca tego roku NSA wyjaśnił, że między tymi dwoma przepisami nie ma sprzeczności, bo w praktyce mogą występować sytuacje, kiedy to wskazane w ust. 3 towary przekazywane są na cele niezwiązane z działalnością. Skoro wykładnia gramatyczna jest jasna, to odwoływanie się przez organy podatkowe do prodyrektywnej wykładni celowościowej jest nieuzasadnione (prawo europejskie nakazuje opodatkowanie takich transakcji). NSA uznał, że w tym wypadku polskie przepisy są korzystniejsze dla podatników niż dyrektywa w sprawie VAT. Fiskus nie może się jednak powoływać na taką niezgodność.

[srodtytul]Bez VAT i paragonu[/srodtytul]

Taka interpretacja zachęca do organizowania wszelkiego rodzaju sprzedaży premiowych i programów lojalnościowych. Kupując przekazywane prezenty, firma może bowiem odliczyć VAT, a przekazując je, nie musi go naliczać. Dalszą konsekwencją jest fakt, że takiego przekazania nie trzeba ewidencjonować przy zastosowaniu kasy fiskalnej, nawet gdy chodzi o towary, których sprzedaż obowiązkowo powinna być dokumentowana w ten sposób (np. telefony, sprzęt RTV).

[srodtytul]Czy zakup prezentu to koszt[/srodtytul]

Firmy organizujące sprzedaż premiową mają także wątpliwości dotyczące rozliczeń podatku dochodowego. Pierwsze pytanie, na które muszą sobie odpowiedzieć, brzmi: czy wydatki na zakup przekazywanych towarów są kosztem uzyskania przychodów? Problemem tym zajmowała się m.in. [b]Izba Skarbowa w Poznaniu w piśmie z 22 grudnia 2008 r. (ILPB1/415-801/08-4/AG)[/b]. Z wnioskiem o interpretację zwróciła się firma, która prowadzi wysyłkową sprzedaż książek. Odbiorcami są szkoły, rady rodziców oraz osoby fizyczne. Książki dostarczane są przesyłkami kurierskimi. Rozliczenie dokonywane jest po zakończeniu sprzedaży i rozliczeniu ewentualnego zwrotu.

Firma chciałaby uatrakcyjnić sprzedaż i zachęcić odbiorców do dodatkowych zakupów. W tym celu przewiduje wprowadzenie dwóch rodzajów premiowania za dokonanie zakupów:

- wydanie określonych książek w ramach tzw. gratisu – na dokumencie Wz (wydanie zewnętrzne),

- sprzedaż pozycji wyszczególnionych w regulaminie za 1 zł – na dokumencie sprzedaży.

Podatnik ma dowody, że wręczone gratisy faktycznie wspierają podstawową sprzedaż – regulamin, w którym określone są warunki i adresaci promocji.

Firma prowadzi również sprzedaż książek przez Internet. Za złożenie zamówienia zakończonego transakcją sprzedawca, zgodnie ze swoim regulaminem, dodatkowo dołącza książkę gratisową. Jest ona uwzględniona na oddzielnym dokumencie Wz (wydania zewnętrznego).

W związku z tym firma zapytała, czy wydatki na zakup gratisów wydawanych nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej są kosztem uzyskania przychodów. Chce też wiedzieć, czy jest nim cena nabycia książek, które w ramach premii sprzedano za 1 zł, mimo że pozycje te kosztowały znacznie więcej.

[srodtytul]Nagroda to nie reprezentacja[/srodtytul]

Izba potwierdziła, że zapłacone kwoty mogą być odliczone od przychodów. Wyjaśniła, że przepisy podatkowe nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” premią jest „nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś”. W związku z tym należy stwierdzić, że nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu, mające na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów. Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową, jeżeli:

- dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,

- nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,

- nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Izba powołała się też na definicję kosztów zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z nią wydatek jest kosztem podatkowym, jeżeli poniesiony jest w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W opisanej sytuacji ten warunek jest spełniony, bo celem prowadzącego sprzedaż premiową jest osiągnięcie wyższych dochodów ze sprzedaży towarów. Zatem premia wyrażająca się wartością nagrody ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.

Izba wyjaśniała, że opisane przez firmę wydatki nie znajdują się w katalogu wykluczonym z kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o PIT), w szczególności nie mają charakteru reprezentacji. W stosunku do nich nie stosuje się więc art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

[srodtytul]Otrzymujący zwolniony od PIT[/srodtytul]

Osoby otrzymujące nagrodę w związku ze sprzedażą premiową zwykle nie płacą z tego tytułu podatku. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W myśl tego przepisu zwolniona od PIT jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza 760 zł. Trzeba jednak pamiętać, że zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą. Wtedy stanowią one przychód z tej działalności.

[srodtytul]Akcja dla handlowców[/srodtytul]

Zwolnienie od podatku nie będzie jednak miało zastosowania, gdy nagroda trafia nie do klienta, ale np. do handlowca, który namówi go do zakupu. Tak wynika z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 25 sierpnia 2008 r. (IPPB1/415-700/08-2/JB)[/b]. Z pytaniem zwróciła się spółka, która planowała zorganizować akcję promocyjną swoich towarów. W tym celu chciała kupić kupony premiowe, które będą stanowiły nagrody dla aktywnych uczestników.

Akcja ta skierowana została wyłącznie do osób fizycznych zatrudnionych w punktach sprzedaży (sklepach i hurtowniach) prowadzonych przez przedsiębiorców będących kontrahentami firmy. Podatnik wyjaśnił, że programem promocji objęte będą wybrane towary, a uczestnik może być nagradzany wielokrotnie, ale jednorazowa wartość nagrody nie będzie przekraczała 760 zł (wartość nagrody jest uzależniona od wyników uczestników). Zdaniem wnioskodawcy osoba otrzymująca nagrodę nie zapłaci podatku, bo skorzysta ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Izba skarbowa nie zgodziła się z taką interpretacją. Jej zdaniem nie będzie to bowiem sprzedaż premiowa. To dlatego, że nagradzane będą osoby fizyczne zatrudniane w punktach sprzedaży (sklepach, hurtowniach) prowadzonych przez przedsiębiorców będących kontrahentami spółki, a nie faktyczni nabywcy tych produktów. Dlatego wartość nagród będzie stanowić dochód z innych źródeł. Firma je wydająca nie ma obowiązku poboru zaliczek z tego tytułu. Po zakończeniu roku powinna jednak przesłać nagrodzonym osobom PIT-8C z wyszczególnioną kwotą ich przychodu. [i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora[/i] [mail=k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/mail]