Wynika tak z [b]interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2009 r. (IPPB1/415-1300/08-2/EC)[/b].
Klienci przy podpisywaniu umowy o prowadzenie usług księgowych udzielają doradcy podatkowemu pełnomocnictwa do reprezentowania ich przed urzędem skarbowym oraz urzędem kontroli skarbowej. Pełnomocnictwa są składane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wójta lub burmistrza. Doradca podatkowy zastanawiał się jednak, czy takie pełnomocnictwo uprawnia go do podpisania – w imieniu osoby kontrolowanej – upoważnienia do kontroli podatkowej przy jej wszczęciu. Izba skarbowa nie zgodziła się z tym twierdzeniem.
[srodtytul]Informacja w aktach sprawy[/srodtytul]
Zgodnie z art. 136 ordynacji podatkowej strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu. Na pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do akt oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa, przy czym adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa. Skutkiem ustanowienia pełnomocnika jest m.in. obowiązek doręczania pism tej osobie.
[srodtytul]Najpierw strona [/srodtytul]
Co oznacza to w praktyce? Tyle że strona może działać w sprawie przez pełnomocnika, jednak niezbędne jest w tym celu złożenie do akt sprawy dokumentu stwierdzającego jego umocowanie. Wymogiem formalnym jest pisemne potwierdzenie udzielenia pełnomocnictwa albo poprzez złożenie jego dokumentu, albo poprzez spisanie protokołu na okoliczność jego udzielenia. A zatem w aktach sprawy zawsze powinien się znaleźć sporządzony pisemnie dokument zaświadczający o udzieleniu pełnomocnictwa.
Skoro obowiązek poinformowania organu o ustanowieniu pełnomocnika w danej sprawie leży po stronie podatnika, organ podatkowy nie jest zobligowany do podejmowania poszukiwań i sprawdzania, czy zostało złożone pełnomocnictwo.
W szczególności organ podatkowy nie ma obowiązku zawiadamiania o wszczęciu postępowania podatkowego pełnomocnika ustanowionego w toku innych czynności.
Wszczęcie danego postępowania zawsze obliguje najpierw do zawiadomienia strony wprost. Po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania strona może ustanowić pełnomocnika, który w toku danego postępowania nie wolno pominąć.
Zakres udzielonego pełnomocnictwa wynika z jego treści. Od konstrukcji udzielonego pełnomocnictwa zależeć będzie, czy w konkretnym postępowaniu podatkowym raz złożone pełnomocnictwo będzie wystarczające do dokonywania w imieniu mocodawcy wszelkich czynności procesowych związanych z prowadzeniem danej sprawy, czy też wystąpi konieczność przedstawienia kolejnych pełnomocnictw do czynności mających miejsce w ramach tego samego postępowania, które nie wchodziłyby w zakres pełnomocnictwa udzielonego wcześniej.
Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu lub upoważnionej przez niego osobie upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej. Osoba, która reprezentuje kontrolowanego podatnika, nie jest jednak jego pełnomocnikiem.
[srodtytul]O pominięciu nie ma mowy[/srodtytul]
Skuteczne wszczęcie kontroli podatkowej może nastąpić zarówno poprzez doręczenie upoważnienia do jej przeprowadzenia podatnikowi, jak i osobie upoważnionej. Pominięcie osoby upoważnionej – odrębnie niż w przypadku pełnomocnika – nie jest natomiast równoznaczne z pominięciem strony.
Warto zaznaczyć, że omawiany w interpretacji przepis został 1 stycznia 2009 r. zmieniony. Zgodnie z nową treścią art. 281a § 1 ordynacji podatkowej podatnicy, płatnicy, inkasenci oraz następcy prawni mogą w formie pisemnej wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie upoważniona do ich reprezentowania w zakresie kontroli podatkowej, oraz zgłosić tę osobę naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym, wójtowi, burmistrzowi (prezydentowi miasta).
Jeżeli upoważnienie nie stanowi inaczej, przyjmuje się, że osoba wyznaczona jest uprawniona do działania w zakresie odbioru zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, odbioru upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej, zakończenia kontroli podatkowej, złożenia wyjaśnień i zastrzeżeń do protokołu kontroli oraz wszystkich czynności kontrolnych.