[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 19 stycznia 2009 r. (III SA/Wa 2056/08)[/b].
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawierała z kontrahentami umowy, w których zobowiązywała się do wypłaty im bonusów, jeżeli przekroczą określoną w umowie wysokość obrotu. Kontrahenci nie byli w tych umowach zobowiązani do osiągnięcia danego progu obrotów.
We wniosku o interpretację przepisów spółka spytała, czy wypłata bonusów kontrahentom podlega VAT. Jej zdaniem premia nie jest opodatkowana VAT, ponieważ nie jest wynagrodzeniem za usługę.
Organ podatkowy nie zgodził się z tym. Stwierdził, że bonusy wypłacane kontrahentom są wynagrodzeniem za określone zachowanie nabywcy względem sprzedawcy (osiągnięcie pewnego progu obrotów). Chodzi więc o usługę, i bonusy należy opodatkować VAT.
Sąd uchylając interpretację, podzielił stanowisko spółki. Podkreślił, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT z 2004 r. usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Nie może zatem być tak, że jednocześnie mamy do czynienia z dostawą towaru i świadczeniem usługi. Wspomniany przepis wyklucza takie rozwiązanie, rozdzielając usługi od dostaw. Dokonywanie zakupów u kontrahenta mieści się w czynności opodatkowanej, którą jest dostawa towarów. Nie można więc uznać zrealizowania określonego z góry pułapu zakupów za świadczenie usług. W tej sprawie na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży – dostawy towarów. Czynności będące dostawą towaru nie mogą, poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę.
Sąd powołał się też na [b]wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. (I FSK 94/06)[/b]. NSA stwierdził w nim, że za tezą, iż premia wypłacona nabywcy w razie osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi, przemawia nie tylko wykładnia przepisów polskich, ale także unijnych. Transakcja gospodarcza nie powinna podlegać podwójnemu opodatkowaniu.
[ramka][b]Komentuje Agnieszka Radzikowska, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]
Premie pieniężne to powszechnie stosowany przez sprzedawców sposób na zdobywanie lojalności nabywców i motywowanie ich do większych zakupów. Kwestia rozliczania premii dla celów VAT jest niejasna. W praktyce są traktowane na trzy sposoby:
- jako wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT,
- jako rabat oraz
- jako wynagrodzenie za czynność niepodlegającą opodatkowaniu.
[b]W piśmie z 30 grudnia 2004 r. (PP3-812-1222/2004/AP/4026) minister finansów[/b] stwierdził, że gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, powinna być uznana za rabat pomniejszający wartość sprzedaży. Jeżeli premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą a jednocześnie jest wypłacana za określone zachowania nabywcy, to stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu. Stanowisko to podtrzymywane jest również w interpretacjach przepisów podatkowych (np. w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 5 września 2008 r., IPPP1-443-1353/08-2/JF[/b]).
Inaczej do premii podchodzą sądy administracyjne, w tym WSA w Warszawie. Opierając się na wyroku NSA z 6 lutego 2007 r., stwierdzają, że premie nie są wynagrodzeniem za świadczenie usług i nie podlegają opodatkowaniu. Taka rozbieżność stanowisk jest bardzo niekorzystna zwłaszcza dla sprzedawców, którzy otrzymując faktury za premie nie wiedzą, czy mogą odliczać z nich VAT, czy nie.
Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT z 2004 r. podatek wynikający z faktury dokumentującej transakcję niepodlegającą opodatkowaniu nie może być odliczony. Do 1 stycznia 2008 r. zapłata należności z takiej faktury chroniła przed zakwestionowaniem odliczenia. Po tej dacie przepisy ustawy o VAT nie przewidują już takiej ochrony.
Aby zmniejszyć ryzyko pozbawienia prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne, sprzedawcy powinni więc występować do organów podatkowych o interpretację przepisów.[/ramka]
[i]Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]