Wysokość nadpłaty jest określana przez organ podatkowy w decyzji (po zweryfikowaniu wniosku). Może się jednak zdarzyć, że organ zwróci nadpłatę bez wydania decyzji (gdy prawidłowość skorygowanej deklaracji nie będzie budzić wątpliwości). W takim uproszczonym trybie zdarzają się jednak pomyłki. Dlatego w art. 75 § 5 ordynacji podatkowej przewidziano ochronę dla podatnika. Przepis ten mówi, że gdy zwrotu nadpłaty dokonano nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, od kwoty nadpłaty podlegającej zwrotowi nie nalicza się odsetek za zwłokę. W tym zakresie nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.
[srodtytul]Czynności poprzedzające [/srodtytul]
Zwrot nadpłaty poprzedza badanie, czy przedsiębiorca nie zalega z innymi podatkami. W takim przypadku nadpłata wraz z jej oprocentowaniem (jeśli będzie ono należne) z urzędu zostałaby zaliczona na poczet tej zaległości wraz z odsetkami za zwłokę. W razie braku zaległości i bieżących zobowiązań nadpłata podlegać będzie zwrotowi z urzędu. Podatnik jest jednak uprawniony do złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
Zaliczenie to nastąpi dopiero z dniem złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. W sprawie zaliczenia organ podatkowy wydaje postanowienie, na które przysługuje zażalenie.
[srodtytul]Termin i forma zwrotu [/srodtytul]
Zwrot nadpłaty powinien nastąpić w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku wraz ze skorygowaną deklaracją VAT-7 – w przypadku zwrotu nadpłaty bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Jeśli jednak organ podatkowy będzie weryfikował wniosek, zwrot powinien nastąpić w ciągu 30 dni od wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę i określającej jej wysokość.
Nadpłata zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany przez podatnika (chyba że nie przekracza 8,80 zł – wtedy podlega zwrotowi wyłącznie w kasie).
[b]Za dzień zwrotu nadpłaty uważa się dzień obciążenia rachunku bankowego organu podatkowego na podstawie polecenia przelewu, złożenia przekazu pocztowego (nadpłata jest pomniejszana o koszty jej zwrotu) lub wypłacenia kwoty nadpłaty przez organ podatkowy albo postawienia nadpłaty do dyspozycji podatnika w kasie.[/b]
[srodtytul]Kiedy można liczyć na oprocentowanie [/srodtytul]
W przypadku zwrotu nadpłaty bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę oprocentowanie przysługuje od dnia złożenia wniosku wraz ze skorygowaną deklaracją VAT-7 (gdy nadpłata nie została zwrócona w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz ze skorygowaną deklaracją).
W razie zwrotu nadpłaty na podstawie decyzji stwierdzającej nadpłatę i określającej jej wysokość oprocentowanie przysługuje od dnia złożenia wniosku wraz ze skorygowaną deklaracją VAT-7, jeżeli nadpłata nie została zwrócona w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę lub jeżeli decyzja stwierdzająca nadpłatę nie została wydana w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku (chyba że do opóźnienia w wydaniu decyzji przyczynił się podatnik).
[srodtytul]Nie później niż po pięciu latach[/srodtytul]
Prawo do nadpłaty jest ograniczone terminem – zarówno jeśli chodzi o złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jak i prawo do jej zwrotu. Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa bowiem po upływie pięciu lat od dnia złożenia deklaracji VAT-7. Natomiast prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu.
[ramka][b]GPP>uwaga [/b]
Nadpłaty, których wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (8,80 zł), są z urzędu zaliczane na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot). Co do zasady zatem nie podlegają zwrotowi.[/ramka]
[i]Autor jest aplikantem adwokackim, starszym konsultantem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]