Uznał tak [b]WSA w Warszawie w wyroku z 4 września 2008 r. (III SA/Wa 924/08)[/b].
Spółka zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty w PCC. Jej zdaniem podwyższenie kapitału zakładowego jest zwolnione z opodatkowania podatkiem kapitałowym (w Polsce PCC) na podstawie art. 7 ust.1 dyrektywy 69/335. Polska, wbrew zasadzie nakazującej przejęcie całego dorobku prawnego UE, nie dokonała z dniem przystąpienia odpowiedniej implementacji postanowień dyrektywy.
Zarówno urząd, jak i izba skarbowa odmówiły, wskazując, że ustawa o PCC jest zgodna z przepisami dyrektywy 69/335. Spółka złożyła skargę do WSA, stawiając zarzut niewłaściwej implementacji dyrektywy.
Sąd uznał skargę za bezzasadną. Art. 7 dyrektywy, posługując się datą 1 lipca 1984 r., wskazuje na zwolnienie transakcji, które wówczas były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,5 proc. lub niższą.
Problem właściwego odczytania postanowień dyrektywy w przypadku kraju, który w tym dniu nie był członkiem UE, był już przedmiotem interpretacji ETS. Wynika z niej, że przed dniem przystąpienia Polski do UE dyrektywa nie miała w Polsce zastosowania. Wobec braku postanowień wprowadzających odstępstwa w akcie przystąpienia art. 7 ust. 1 musi być interpretowany w ten sposób, że przewidziane w nim zwolnienie dotyczy czynności, które 1 lipca 1984 r. były w Polsce zwolnione z PCC lub opodatkowane stawką 0,5 proc. lub niższą. Tymczasem rozpatrywana czynność podlegała wówczas opłacie skarbowej o stawce wyższej niż 0,5 proc. na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy o opłacie skarbowej z 1975 r.
[i]Autorka jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]
[ramka][b]Komentuje Helena Bogdanowska-Kulesza,starsza konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]
W omawianej sprawie spółka twierdziła, że przepisy ustawy o PCC, z których wynika obowiązek zapłaty podatku przy podwyższeniu kapitału zakładowego, są niezgodne z dyrektywą 69/335 w sprawie podatków pośrednich od podwyższenia kapitału. Sąd jednak słusznie oddalił jej skargę.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 dyrektywy państwa członkowskie powinny zwolnić z podatku kapitałowego operacje, które 1 lipca 1984 r. były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,5 proc. lub niższą. Natomiast obowiązujące 1 lipca 1984 r. polskie przepisy o opłacie skarbowej (odpowiednik obecnego PCC) de facto przewidywały opodatkowanie podwyższenia kapitału zakładowego stawkami 5 albo 10 proc. W świetle powyższego zarzut niezgodności polskich przepisów z przepisami wspólnotowymi uznać należy za bezpodstawny.
Trzeba jednakże zaznaczyć, że istnieje inna możliwość optymalizacji PCC – poprzez tzw. agio, czyli nadwyżkę wartości środków przekazanych przez udziałowca na objęcie udziałów (akcji) ponad ich wartość nominalną. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych nadwyżkę tę przelewa się na kapitał zapasowy. Natomiast w świetle ustawy o PCC opodatkowaniu podlega wyłącznie podwyższenie kapitału zakładowego. Nie jest natomiast opodatkowane podwyższenie kapitału zapasowego. Zatem podwyższając kapitały spółki, należy rozważyć możliwość wprowadzenia agio, co pozwoli na częściowe uniknięcie obowiązku zapłaty PCC, przy jednoczesnym osiągnięciu celu podwyższenia kapitału zakładowego, jakim jest pozyskanie finansowania dla spółki.
Warto jednak pamiętać, że ewentualne późniejsze podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki będzie opodatkowane PCC. [/ramka]